Helene Brandrup-Wognsen ny tf. vd på Kanozi

Kanozi Arkitekter spänner bågen för fortsatt tillväxt och ger styrelseordförande Helene Brandrup-Wognsen uppdraget som tillförordnad vd. Målsättningen är att effektivisera och säkerställa tydliga interna processer som ska möjliggöra fortsatt tillväxt.

– Vi har de senaste åren haft fantastisk tillväxt och Kanozi behöver nya sätt att leda verksamheten i takt med att vi blir fler anställda. Jag har stort förtroende för att Helene kommer att vara mycket värdefull i detta arbete, säger Johan Norén, vd och en av grundarna till Kanozi.

Helene Brandrup-Wognsen (mitten). I bakgrunden från vänster: Johan Norén, Johan Casselbrant, Daniel Hohenthal, Niclas Nydewall och Lisa Jonsson som alla sitter i Kanozis styrelse.

Entreprenörsföretaget Kanozi passerade förra året både 50 medarbetare och 50 MSEK i omsättning. Det är en milsten i företagets historia och dessutom startskottet för nya strategiska målsättningar och att bygga ett av Sveriges främsta arkitektkontor.

– Kanozi är ett fantastiskt arkitektkontor som kan gå hur långt som helst. Jag har arbetat med dem både som styrelseordförande och beställare, de har verkligen kvaliteterna som krävs för ett kliv uppåt, säger tf. vd Helene Brandrup-Wognsen som i två år varit styrelseordförande för Kanozi.

Kanozis strategiska målsättningar är att rita stora landmärken, rekrytera de främsta arkitekterna och öka effektiviteten genom bättre interna processer. Helene Brandrup-Wognsens uppdrag är att leda arbetet om hur dessa mål ska omsättas operativt och skapa strukturella förutsättningar att nå dem.

– Den stora utmaningen framåt är hålla kvar Kanozis unika touch och fortsätta leverera högsta kvalitet i alla projekt samtidigt som vi tar in fler uppdrag, gärna med hög profil. För att lyckas behöver företaget en ny struktur och bättre styrverktyg. I tillväxtbolag är det nödvändigt att ha bra ekonomisk styrning.

Helenes uppdrag pågår fram tills sommaren 2018 då parterna beslutar om framtiden.

– Huruvida jag ska fortsätta i denna roll efter sommaren är något vi noggrant utvärderar löpande. Kanozi har tre huvudägare som byggt upp företaget och även om jag är företagets styrelseordförande, är det modigt av dem att lämna över ansvaret till mig som extern person, säger Helene Brandrup-Wognsen.

Kanozis vd Johan Norén kommer under perioden att fokusera främst på nya och befintliga kunder samt arkitektur.

– Vi ser fram emot att ha Helene hos oss mer regelbundet och tror att detta kommer hjälpa oss att få bästa möjliga styrning framåt, och kunna arbeta ännu mer med sådant vi brinner för och tror oss vara bäst på, säger Johan Norén.

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg och Malmö, omsätter ca 50 MSEK och har omkring 60 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. www.kanozi.se

Kanozi är ett fantastiskt arkitektkontor som kan gå hur långt som helst. Jag har arbetat med dem både som styrelseordförande och beställare, de har verkligen kvaliteterna som krävs för ett kliv uppåt.
Helene Brandrup-Wognsen, tf. vd på Kanozi