”Henriks spetskompetens ger oss ökad skärpa”

Kanozi Arkitekter satsar på ytterligare tillväxt – rekryterar Henrik Fogelklou

Kanozi gör en nyckelrekrytering genom Henrik Fogelklou som blir den förste landskapsarkitekten på kontoret.

Henriks spetskompetens ger oss ökad skärpa och vässar vår affärsverksamhet. Dessutom är han en av de bästa i branschen! säger Johan Norén, vd på Kanozi om nytillskottet.

Henrik Fogelklou, ny medarbetare och landskapsarkitekt på Kanozi

Henrik Fogelklou tycker att staden är till för att användas. Den yttre miljön är en scen, människorna gör den levande och dessutom älskar han skateboardåkare.

Som ny medarbetare hos Kanozi blir han den första landskapsarkitekten på kontoret.

– Det spelar inte så stor roll om det kallas landskapsarkitektur, arkitektur eller stadsbyggnad. Jag tror på att arbeta gränslöst och hoppas att jag kan komma in med ett annat sätt att se på sammanhang och samband, säger Henrik Fogelklou.

Tidigare har han bland annat ritat kajpromenaden vid Gamletull i Halmstad samt Stenpiren Resecentrum i Göteborg. Det roligaste han vet är att se människor använda det han varit med om att skapa.

– Det är både en belöning och en inspiration. Om jag ritar ett torg, till exempel, har jag en tanke om hur flödet borde fungera, men det är först när människor är på plats som man ser det färdiga resultatet. Det är fantastiskt! Där ligger också en skyldighet att möjliggöra spontanitet och det irrationella. Det klassiska exemplet är en grön yta där någon lagt en gångväg med tanken: ”Här ska människor gå”. Två år senare ser man helt nya stigar växa fram, säger Henrik Fogelklou.

Att bygga inkluderande miljöer som omfattar alla invånare är viktigt.

– Där kan man prata om vikten av det demokratiska rummet. Våra gator och torg är mötesplatser för stadens människor. Den yttre miljön är i det sammanhanget bara en scen eller bakgrund, människorna är det väsentliga för att våra rum ska fungera. Det är för dem vi jobbar.

Det var under gymnasietiden Henrik Fogelklou bestämde sig för att bli arkitekt. Efter studierna arbetade han nära landskapsarkitekten Jan Räntfors, som bland annat formgivit Drottningtorget och Gustaf Adolfs torg i Göteborg, och inspirerades av sättet att tänka.

– Jan var en mentor för mig. Han var dubbelutbildad inom landskaps- och byggnadsarkitektur och hans tankar kring att arbeta gränslöst har jag tagit till mig.

Att vara delaktig i utvecklandet av det nya Göteborg, inte minst genom Skeppsbroprojektet, är något av en dröm för Henrik.

– Jag önskar att man mer tydligt kunde bygga vidare på ”de små stadsdelarnas stad”, till exempel Haga, Majorna och Linnéstaden, där varje del hänger ihop med de andra, men ändå behåller sin unika stil. Vi får inte nöja oss med dagens arkitektur där alla städer tenderar att se likadana ut. Olika är bra och berikar. Jag tror att vi mår bra av det som människor, säger Henrik Fogelklou.

Och så var det ju det där med skateboardåkarna...

– Ibland pratar man om skateboardåkare i innerstaden som ett problem: ”Här ska de inte få åka!”. Jag tycker tvärtom. Jag förstår att det kanske blir smutsigt och låter, men jag gillar när det är lite busigt. Staden är ju trots allt till för alla!

Henrik Fogelklou, landskapsarkitekt på Kanozi