”Jag vill skapa miljöer där människor mår bra”

Prisbelönta Pia-Cally Wendt är ny inredningsarkitekt hos Kanozi:

Kanozi satsar på att skapa ett starkt team med inredningsarkitekter. Nu värvas en av de bästa i branschen till göteborgskontoret.

Pia-Cally är en komplett och kompetent arkitekt med hög ambition, tydlig formgivningsvilja och stor erfarenhet, säger Johan Norén, vd och delägare på Kanozi.

Pia-Cally Wendt, inredningsarkitekt på Kanozi

Först var det läkaryrket som lockade. Efter fyraårig teknisk linje läste Pia-Cally Wendt in biologin och jobbade på Vasa sjukhus i Göteborg. Men när hon natt efter natt fantiserade om att designa om sjukhuskorridorerna förstod hon att inredningsarkitekt var det rätta valet för henne.

– Jag drömde om hur lokalen borde organiseras, som en rundad korridor med innergård. Där satt alla sköterskor i ett nav och höll koll på patienterna som njöt av den härliga trädgården, säger Pia-Cally Wendt.

Det blev Chalmers, arkitektskolan i Århus och HDK (Högskolan för design och konsthantverk) istället. Sedan väntade jobb på bland annat Sweco, Wingårdhs och nu senast designbyrån Stylt, där Pia-Cally arbetat i totalt tio år.

– Jag har jobbat med många roliga projekt, till exempel hotell Stenungsbaden som fick pris som Sveriges bästa spa i år. Kontorsannexet på parkeringsplatsen transformerade vi till ett mini boutiqe-hotell som vann första pris i The European Hotel Design Awards 2008 för bästa konferensprodukt.

Pia-Cally har också ansvarat för den prisbelönta inredningsdesignen på Le Pain Français på Avenyn. Senaste projektet har varit som ansvarig inredningsdesigner för signaturhotellet Downtown Camper by Scandic i Stockholm.

– Det är otroligt spännande att arbeta med tydliga koncept och roliga referenser för att skapa miljöer med personlig karaktär och innovativa designlösningar.

Kanozi satsar på att göra fler publika inredningar och vill stärka sitt lag med inredningsarkitekter ytterligare.

– Pia-Cally är en fantastisk förebild och ett bollplank för våra unga duktiga inredare. Tillsammans kommer de att bli ett vinnande team som lär och utvecklas tillsammans. Det är med glädje vi välkomnar henne till Kanozi, säger Johan Norén, vd och delägare på Kanozi.

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg och Malmö, omsätter ca 50 MSEK och har 52 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. www.kanozi.se

Pia-Cally är en fantastisk förebild och ett bollplank för våra unga duktiga inredare. Tillsammans kommer de att bli ett vinnande team som lär och utvecklas tillsammans. Det är med glädje vi välkomnar henne till Kanozi.
Johan Norén, vd och delägare på Kanozi