Rekordomsättning för Kanozi – ökar med 44 procent

Efter flera år som Di Gasellföretag fortsätter Kanozi att växa, omsättningen för det senaste verksamhetsåret landar på drygt 93 MSEK vilket innebär en tillväxt på 44 procent. Antalet anställda ökade också under verksamhetsåret, från 62 till 95 medarbetare, och nu satsar företaget på att skapa struktur som möjliggör fortsatt tillväxt med bibehållen kvalitet.

– Vi är ödmjuka men stolta över att ha lyckats fortsätta växa på en marknad där flera i branschen säger upp anställda på grund av en vikande marknad. Att vi har klarat tillväxten med bibehållen lönsamhet och att vi fortsätter leverera arkitektur i toppklass visar att vi har gjort många saker rätt, säger Helene Brandrup-Wognsen, vd Kanozi Arkitekter.

Helene Brandrup-Wognsen, vd Kanozi Arkitekter.

Flera prestigeprojekt

Bland de nya uppdragen finns flera prestigeprojekt, Kristianstads högsta bostadshus och Göteborgs nya skyskrapa Citygate, och i konkurrens med flera andra byråer vann Kanozi uppdraget att rita de nya hamnbostäderna Kvarteret Seglet i Varberg.

– När ett nytt landmärke och andra framträdande byggnader ska ritas vill vi att Kanozi ska vara ett självklart val. Vi vill arbeta med beställare som värderar hållbarhet högt och prioriterar god arkitektur, och som tillsammans med oss vill vara drivande i att forma det framtida samhället genom arkitektur och stadsbyggnad.

Inredningssidan växer starkt

Satsningen på att renodla inredningsaffären i ett eget dotterbolag har gett resultat. Omsättningen har ökat från 3 till 15 miljoner under verksamhetsåret. Bland uppdragen finns konceptutveckling av publika ytor och mötesplatser på Hotell Berlin, Berlin som är ett av Tysklands största hotell, och att utforma Vasakronans nya huvudkontor i Stockholm och deras satsning på co-working etablering i Sverige.

Inredningsaffären har vuxit starkt. Idag när digitaliseringen är en naturlig del av vardagen, blir miljöer för mänskliga möten allt viktigare. Kanozi erbjuder sina kunder ett strategiskt stöd i hela processen, från en idé till en färdig miljö, där kvalitet och hållbarhet tillsammans med ett estetiskt koncept skapar resultaten.

– Kanozi Arkitekters framgångar visar tydligt att företaget gör det som marknaden efterfrågar, vår ambition och målsättning framöver är att vara en del av att forma vårt gemensamma samhälle med arkitektur och stadsbyggnad, säger Helene Brandrup-Wognsen, vd Kanozi Arkitekter.

För mer information:
Helene Brandrup-Wognsen, vd Kanozi, tel: 0704-21 21 43, helene.brandrup-wognsen@kanozi.se
Carolina Seybold, marknadskommunikatör och pressansvarig, tel: 0709–24 24 77, carolina.seybold@kanozi.se

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör till bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 92 MSEK och har 95 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. www.kanozi.se

Snabbfakta

Vi är ödmjuka men stolta över att ha lyckats fortsätta växa på en marknad där flera i branschen säger upp anställda på grund av en vikande marknad. Att vi har klarat tillväxten med bibehållen lönsamhet och att vi fortsätter leverera arkitektur i toppklass visar att vi har gjort många saker rätt.
Helene Brandrup-Wognsen, vd Kanozi Arkitekter