”Vi har djärva medarbetare”

Stor frihet och kreativitet ledord hos Kanozi Arkitekter:

Hos Kanozi Arkitekter är det ett öppet arbetsklimat med mycket frihet under ansvar, delaktighet och prestigelöshet som gäller. Med 45 anställda från tio olika länder har arkitektbyrån från Göteborg skapat en dynamisk och kreativ arbetsmiljö.

Våra medarbetare är kreativa människor! säger Johan Norén, vd och medgrundare på Kanozi.

Alice Dyer och Lea-Vanessa Lohr tycker att det är ett öppet och kreativt arbetsklimat på Kanozi.

Australien, Nya Zeeland, USA, England, Spanien, Island, Bosnien, Danmark, Tyskland och Finland. På Kanozi är halva kontoret utbildade, eller födda, utomlands.

En av dem är arkitekten Alice Dyer. Hon kommer från Australien och hamnade i Sverige på grund av kärleken. Nu har hon jobbat på Kanozis kontor vid Järntorget i två år.

– Innan jag kom till Kanozi gick jag på många intervjuer hos olika svenska arkitektbyråer. Alla var intresserade av vad jag hade att erbjuda i form av färdigheter och erfarenhet, men ingen vågade ge mig en chans eftersom jag inte pratade svenska. Här på Kanozi gillar man verkligen det internationella konceptet med arkitekter från olika länder, de ser det som en tillgång och något som berikar både design och arbetskultur, säger Alice.

Jämfört med sina tidigare jobb i Australien är hon nästan överväldigad av alla jobbförmåner på Kanozi så som svenskalektioner, hälsopeng, massage och yogaklasser på kontoret. En annan sak som imponerar är den öppna och flexibla arbetskulturen där man hjälps åt och utbyter idéer och tankar utan inbördes konkurrens eller prestige.

– Det kanske är typiskt svenskt, men något som Kanozi verkligen omfamnat. Jag blev förvånad över hur lättillgängliga cheferna är här och hur villiga kollegor är att dela kunskap, hur man vågar erkänna att man kanske inte har svar på alla frågor. Dessutom är det fantastiskt att jobba på ett kontor med ett aktivt jämställdhetstänk. Som ung kvinnlig arkitekt finns det en positiv miljö och attityd här som ger dig självförtroende och möjlighet att kunna växa inom företaget, säger Alice.

Just laganda och engagemang är starka komponenter på Kanozi.

– När vi formade företaget tyckte vi det var jätteviktigt att det skulle kännas kul att gå till jobbet. Vi är lagspelare och vill inte ha någon guru-kultur. Dessutom vill vi hjälpa alla att få ihop livspusslet, man ska inte bli parkerad i garderoben för att man är föräldraledig, säger Johan Norén.

Stor frihet under ansvar är en av hörnstenarna på företaget.

– Med stor frihet kommer också ett stort ansvar, vilket gör att alla känner sig väldigt delaktiga i att skapa sin egen arbetssituation, säger Lea-Vanessa Lohr som arbetar som arkitekt på Kanozi sedan tio år.

Att behålla den familjära känslan när företaget växer, och inte falla i den hierarkiska fällan, tror hon är ovanligt.

– Vi är inte toppstyrda på något sätt. En formell struktur finns såklart, men den upplevs inte i det dagliga arbetet. Det kommer aldrig till den punkten att någon behöver säga ”nu är det faktiskt jag som bestämmer”.

Bostadskvarteret Trevnaden i Malmö med 170 lägenheter beskriver hon som det roligaste uppdrag hon arbetat med hittills.

– Vi var fem personer som jobbade med det i två år, då krävs gott lagarbete och man blir verkligen ett inarbetat team. Det finns ingen prestige oss kollegor emellan, utan man tar hjälp av varandra. Om du är en kreativ person som har mycket idéer är Kanozi verkligen en bra arbetsplats att kunna förverkliga dem, säger Lea-Vanessa Lohr.

– De som vågar släppa taget om sargen och åka skridsko mitt på isen är djärva och modiga människor. Så är våra medarbetare och det genomsyrar hela företaget, säger Johan Norén, vd på Kanozi.

När vi formade företaget tyckte vi det var jätteviktigt att det skulle kännas kul att gå till jobbet. Vi är lagspelare och vill inte ha någon guru-kultur. Dessutom vill vi hjälpa alla att få ihop livspusslet, man ska inte bli parkerad i garderoben för att man är föräldraledig.
Johan Norén, vd