”Vi vill ge en helhetsupplevelse”

Kanozi Arkitekter från Göteborg sätter människan i fokus:

Djärva, innovativa och engagerade. Den kreativa och prisbelönta byrån Kanozi Arkitekter skapar byggnader med både människa och form i fokus.

– Vi vill ge en helhetsupplevelse. Istället för ”en snygg bild av ett hus” är vi intresserade av att skapa miljöer där det också är trevligt att kunna koppla av och njuta, säger Johan Norén, vd och medgrundare till Kanozi.

Johan Norén, vd och medgrundare på Kanozi

Det började i Boston 1998. Johan Norén och Johan Casselbrant arbetade som arkitekter på Wingårdhs och blev utlokaliserade till USA för att rita en forskningsanläggning åt AstraZeneca.

– Vi lyfte olika sidor av projektet och resultatet blev helt enkelt bättre när vi gjorde saker ihop, säger Johan Norén, som beskriver sin kollega och medgrundare som ”en av det fåtal arkitekter som både kan rita och hitta den vassaste lösningen”.

Johan Casselbrant i sin tur beskriver Johan Norén som ”fantastiskt social” och ”någon som ser helheten och gillar att driva saker framför sig”.

– Det är en jätteviktig förmåga. Du skapar lika mycket i dialogen och diskussionen som på ritbordet. Vi kände att om vi jobbar tillsammans kan vi flytta berg, då blir det riktigt bra. Och det blev det!

Som ett resultat av det goda samarbetet grundade de Kanozi år 2001, tillsammans med Björn Siesjö, i Göteborg. Drygt tio år senare lämnade Björn företaget för att bli Göteborgs stadsarkitekt och Daniel Hohental blev ny delägare. Idag har företaget 45 anställda, 33 i Göteborg och 12 i Malmö.

– Vi lyckades bli en stor byrå ganska omgående. Bara ett år efter starten var vi 30 personer. Eftersom vi redan hade jobbat i drygt tio år som arkitekter och var relativt etablerade hade vi beställare som vi kunde ta tag i och spinna vidare på, säger Johan Casselbrant.

Kanozis allra första projekt var en insulinfabrik i Puerto Rico.

– Vi tänkte, och tänker fortfarande, att när vi får möjligheter så använder vi dem och gör något bra. Det här var ju något av ett udda projekt, det var utomlands och vi skulle sitta på projektkontor, det var inte självklart att alla skulle kunna tänka sig att jobba på det sättet. Men vi valde att se det som en fördel, vi slapp ju till exempel köpa datorer..! Vi la ner 30 000 arbetstimmar i projektet, full fart från start, och det fick oss att snabbt bygga upp en väloljad organisation. Puerto Rico-projektet var vårt första, och hittills största, projekt, säger Johan Casselbrant.

Djärvheten och ”oängsligheten” är två av karaktärsdragen hos såväl grundarna själva som byrån som helhet. ”Kundnära” ett annat.

– Vi är måna om att förstå både kundens affär och samhällets behov för att få det att fungera. Vi vill vara en jämbördig spelare och tar oss alltid friheten att säga vad vi tycker, säger Johan Norén.

Ett projekt som de är särskilt stolta över är kontorsbyggnaden Glasvasen i Malmö. En spektakulär sex våningar hög glasbyggnad i Södra Nyhamnen som liknar en Alvar Aalto-vas, rymmer 300 arbetsplatser och har väckt stor uppmärksamhet.

– Glasvasen löste knutar för både staden och kunden, Jernhusen. De behövde ett projekt som visade potentialen för den här nya stadsdelen och vad den kan bli i framtiden. Ett signum och ett startskott, säger Daniel Hohental, arkitekt och delägare som är chef på Malmökontoret.

Kontoret i Malmö startade 2006 då Kanozi vann en tävling om att utveckla ett stort område i Västra Hamnen.

– När stadsarkitekten i Malmö kommenterade vinsten sa han att ”ni har gjort ett förslag som är väldigt ”oarkitektiskt”, det är faktiskt trevligt för människorna på gatan också!”, säger Johan Norén.

Att se helheten och hållbarheten samtidigt som man inte tummar på kreativitet, integritet och form är viktig för Kanozi.

– Här fångade vi alla bitarna, dels gjorde vi en smart lösning för beställaren och samtidigt löste vi kommunens dilemma, hur man kan göra en stad för de som bor där. Det är det Kanozi står för, arkitektur med människan i fokus, säger Johan Norén.

Vi lyckades bli en stor byrå ganska omgående. Bara ett år efter starten var vi 30 personer. Eftersom vi redan hade jobbat i drygt tio år som arkitekter och var relativt etablerade hade vi beställare som vi kunde ta tag i och spinna vidare på.
Johan Casselbrant, arkitekt och delägare