Leif GW är Sveriges mest kända expert – tre ministrar på listan

Experter som uttalar sig i mediebilden stärker förtroendet för det varumärke man företräder. Det visar en undersökning av TNS Sifo. Absolut flest nämner Leif GW Persson. Tre toppministrar uppfattas även de som experter.

Experter stärker förtroendet för varumärket TNS SifoExperter stärker förtroendet för varumärket TNS SifoVar femte får större förtroende för det varumärke en expert företräder i mediebilden. Bland högutbildade och yngre är andelen drygt var fjärde. Lejonparten (63 %) anser dock att deras förtroende inte påverkas av de experter som företag, myndigheter eller organisationer lyfter fram i mediebilden.

- Det krävs otroligt mycket synlighet för att fastna i allmänhetens minne som en ”ständig expert” vilket gör det svårt för andra än just tv-personligheter och politiker att etablera sig på listan. Slutsatsen är dock inte att man ska låta bli att försöka etablera egna experter i mediebilden – det kan ge kortsiktiga effekter som vi inte ser i just den här mätningen, säger Albert Lindemalm, medieanalytiker på TNS Sifo.

Experter med en tv-plattform har ett tydligt försprång, som Leif GW Persson och fotbolls-experterna Glenn Strömberg och Ralf Edström. Den självklara tv-närvaron i kombination med maktpositionen förklarar också listnärvaron för tre ministrar – Bildt, Borg och Reinfeldt.

Listan domineras av män. Bland de 32 namn som nämns fyra gånger eller fler finns bara Nordeas Annika Winsth och SEB:s Annika Falkengren, som också är den enda företagsledaren på listan. De flesta banker slåss hårt om utrymmet för sina experter, men den enda som kvalar in med fler än fem spontana omnämnanden är Nordeas chefsekonom Annika Winsth. Aptonymer kan vara en framgångsfaktor för folkminnet.

- Konkurrensen med ministrarna och inte minst Sveriges svar på CSI är värt att ha i åtanke när man sätter mål och förväntan för sina expertinsatser, konstaterar Albert Lindemalm, TNS Sifo.

Ur perspektivet att man vill förbättra sin mediebild kan en expert både säkra citat och öka chanserna för bildförekomst. Det är två viktiga variabler som ökar synligheten för det varumärke experten företräder.

Flera fall av starka personliga varumärken överskuggar sannolikt kopplingen till arbetsgivaren: Jan Eliasson, Hans Rosling, Jerzy Sarnecki och Leif GW Persson.

Experterna som toppar listan (fler än fem svar)

1. Leif GW Persson               92
  2. Glenn Strömberg              23
  3. Jan Eliasson                      13
  4. Carl Bildt                           10
  5. Anders Borg                      9
  6. Fredrik Reinfeldt               9
  7. Hans Rosling                     9
  8. Stefan Fölster                   9
  9. Ralf Edström                     7
  10. Jerzy Sarnecki                   7
  11. Annika Winsth                  6
  12. Göran Greider                   6

Så påverkar experten förtroendet för varumärket de företräder

• Får mycket större förtroende           0 %
  • Får större förtroende                        24 %
  • Varken eller                                      63 %
  • Får mindre förtroende                      2 %
  • Får mycket mindre förtroende         3 %
  • Vet ej                                                8 %

Undersökningen är baserad 1 128 svar från TNS SIFOs internetpanel, med ett representativt urval av boende i Sverige, 18-75 år. Frågan som ställdes löd ”Experter av olika slag uttalar sig ofta i medierna. Får du större förtroende för det företaget, den myndighet eller den organisation experten representerar när du läser, hör eller ser vad den experten berättar?” Samt en öppen fråga om de kan nämna en sådan expert. Studien genomfördes 26–28 juni 2012. TNS Sifo har gjort undersökningen på eget initiativ.

Kontakta gärna

Albert Lindemalm, medieanalytiker, PR Research, TNS Sifo

+46 8 507420 67, +46 706601882, albert.lindemalm@tns-sifo.se

Citat

Det krävs otroligt mycket synlighet för att fastna i allmänhetens minne som en ”ständig expert” vilket gör det svårt för andra än just tv-personligheter och politiker att etablera sig på listan. Slutsatsen är dock inte att man ska låta bli att försöka etablera egna experter i mediebilden – det kan ge kortsiktiga och värdefulla effekter.
Albert Lindemalm, medieanalytiker TNS Sifo
Albert Lindemalm, medieanalytiker TNS Sifo