KappAhl lanserar "Click & Collect" och "Shop Online in Store"

I månadsskiftet tog KappAhl nästa stora steg i sin digitaliseringsresa i och med lanseringen av Click&Collect samt Shop Online in Store.
     – Alla sätt att shoppa på KappAhl ska vara integrerade. Online och fysisk butik är inte olika kanaler utan två delar av samma KappAhl. Det är kunden som väljer och vi som levererar. I och med att online alltid är påfyllt har vi nu heller aldrig slut på varan i butik, säger Charlotte Katz, Head of Digital på KappAhl.

KappAhl nu lanserar Click& Collect och Shop Online in Store på bred front. Sverige är första land ut med Finland och Norge tätt efter.
     – Direkt vid lanseringen här i Sverige såg vi positiva effekter i vår försäljning. Samtidigt är våra kollegor i butik nöjda att kunna ge bättre service och kunden är nöjd med ett större utbud, säger Charlotte Katz.

Den 27 september var det dags för de 169 svenska butikerna, den 16 oktober följer Finlands 52 butiker efter och sedan väntar Norges 90 butiker en vecka senare. Målsättningen är att på sikt införa Click&Collect och Shop Online in Store även i KappAhls polska butiker.

Click&Collect och Shop Online in Store är två viktiga pusselbitar på KappAhls digitaliseringsresa mot en sömlös köpupplevelse som utgår från kunden och kundens behov, s k omni channel. Click & Collect innebär att KappAhls kunder nu kan handla på nätet och kostnadsfritt hämta ut sina varor i butik. Shop Online in Store innebär att butiksmedarbetarna via kassasystemet kan hjälpa kunder att beställa slutsålda varor eller sådant butiken inte har i sitt ordinarie sortiment. Köpet kan kunden genomföra och betala direkt i kassan via sin mobiltelefon.

Charlotte Katz, Head of Digital.
Tel 0704-71 58 20, charlotte.katz@kappahl.com.

Charlotte Högberg, Kommunikationschef.
Tel 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com.

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med 370 KappAhl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. Drygt hälften av sortimentet är hållbarhetsmärkt. 2015/2016 var omsättningen 4,7 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i nio länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2006. Mer information på www.kappahl.se

Alla sätt att shoppa på KappAhl ska vara integrerade. Online och fysisk butik är inte olika kanaler utan två delar av samma KappAhl. Det är kunden som väljer och vi som levererar. I och med att online alltid är påfyllt har vi nu heller aldrig slut på varan i butik.
Charlotte Katz, Head of Digital på KappAhl