Kläder från Kappahl går nu att prenumerera på via Hack Your Closet

Valda delar av Kappahls varumärken finns nu att prenumerera på via uthyrningstjänsten Hack Your Closet. Det nya samarbetet är en del i Kappahls arbete att göra sina kläder tillgängliga för fler och samtidigt förlänga kläders användningstid, som ett steg i att minska sin klimatpåverkan.

Nu finns valda delar av Kappahls populära varumärken kay/day och Kappahl Woman även tillgängliga via prenumerationstjänsten Hack Your Closet.
      – Mode är personligt och ska vara roligt! Via Hack Your Closet blir våra plagg tillgängliga för fler och får ett längre liv, berättar Caroline Ahlberg, som är Vice President Business Unit WoMan på Kappahl.

Kappahl stärker varje år sin position som leverantör av prisvärt och ansvarsfullt mode som passar livets alla tillfällen. Samtidigt tar modekedjan bestämda steg mot en mer hållbar och cirkulär verksamhet. Ett viktigt mål är att sänka sin klimatpåverkan i linje med FN:s klimatmål 2030. I detta vill man också inspirera kunderna till mer hållbara val för att sänka klimatavtrycket genom hela värdekedjan.
      – Det finns en ökande efterfrågan av tjänster som komplement till konsumtion, där varje plagg får möjlighet till en ökad livslängd, berättar Caroline Ahlberg. Tjänsten kommer också ge oss värdefull information för fortsatt utveckling av våra produkter när vi ser hur väl de presterar i en cirkulär affärsmodell.

Kappahls affärsidé och klimatambitioner matchar Hack Your Closets ambitioner att ge modeintresserade kvinnor tillgång till kvalitetsprodukter på ett mer hållbart och ekonomiskt sätt.
     – Det känns otroligt roligt att Kappahl väljer att samarbeta med oss på Hack Your Closet. De har den rätta viljan och engagemanget till verklig hållbarhet, vilket är viktigt för våra kunder. Det kommer bli spännande att se hur vi kan använda insamlad data på användarfasen av kläderna till något värdefullt och knyta ihop värdekedjan, berättar Mikaela Larsell Ayesa, medgrundare och operativ chef på Hack Your Closet.

För mer information kontakta
Charlotte Högberg, kommunikationschef Kappahl, 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

Hack Your Closet lanserades 2019 och finns i Sverige och Frankrike. Prenumerationstjänsten gör det möjligt för kunderna att uppdatera sin garderob ofta samtidigt som de bidrar till att minska sitt klädavfall. Mer information på www.hackyourcloset.se.

”Kappahl finns till för att hylla mångfalden i vardagen”. Vi vill bidra till att bredda definitionen av mångfald till att inkludera många olika sätt att leva – som ger alla friheten att vara sitt sanna jag, alltid. Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 370 Kappahl- och Newbie-butiker samt Shop Online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och Storbritannien.

Kappahl-teamet består av 4000 kollegor på 400 arbetsplatser i tio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är 70% av sortimentet producerat i mer hållbara material. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025.

Mer information på www.Kappahl.se