Ny logotyp för Kappahl markerar starten på stor förändringsresa

Med ny logotyp, rotad i den anrika modekedjans färgstarka historia, markerar Kappahl starten på en större förändringsresa. En helt ny varumärkesstrategi har tagits fram där ambitionen är att förflytta Kappahls position mot ett än mer värdegrundat varumärke. En första del i detta arbete är en ny visuell identitet och uppdaterad logotyp.
      – Nu startar en ny fas i Kappahls historia. Många delar inom Kappahl kommer att utvecklas och förändras de kommande åren. Vårt mål är att skapa inspirerande kundmöten varje dag, säger Kappahls vd Elisabeth Peregi.

Kappahl genomgår en stor förändringsresa just nu. Internt har modekedjan under en längre tid arbetat med att göra Kappahl redo för fortsatt tillväxt, på nya marknader, i nya kanaler och med nya varumärken. Förberedelserna har bland annat genomförts med hjälp av djupgående samtal med modekedjans valda målgrupper.
     – Under året som gått har vi i samtal med våra kunder kraftsamlat för att utveckla vårt varumärke och vår position. Arbetet har gjort teamet på Kappahl starkare och än mer målinriktade, säger Elisabeth Peregi.För att synliggöra starten på sin förändringsresa har man tagit fram en ny
visuell identitet, där den uppdaterade logotypen är en viktig pusselbit.

Släpper fram Kappahls grafiska arv från självsäkra 70-talet

Kappahls nya logotyp är inspirerad av Kappahls grafiska arv.
     – Vårt eget arv är unikt. Därför har vi analyserat vår grafiska historia och inspirerats av Kappahls självsäkra uttryck under 70-talet. Runda, geometriska former som tar för sig och en något tyngre font återskapar grafisk karaktär utan att ta för stora steg bort från var vi är idag. Vi har även utvecklat ett unikt typsnitt (Kappahl Type) som är byggt på logotypens grundformer, säger Madeleine Ahlström, marknadschef på Kappahl, som varit med och arbetat fram Kappahls nya varumärkesstrategi.

Kappahl förenklar och moderniserar även logotypen genom att ta bort det stora A:et. A:et har tidigare varit en symbol för modekedjans grundare, Per-Olof Ahl. Nu får herr Ahl bokstavligen flytta in med den modernare logotypen.

Kappahls logotyp genom tiderna

Precis som hela den visuella identiteten representerar den nya logotypen det Kappahl står för: mångfald i vardagen och mode som passar livet.
     – Den nya logotypen representerar det framtida Kappahl. Den är en första signal till våra kunder och resten av världen om allt som är på gång på Kappahl, säger Elisabeth Peregi.

Kappahls nya varumärkesstrategi och design har utvecklats i samarbete med Lynxeye.

För mer information kontakta
Charlotte Högberg, kommunikationschef KappAhl, 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

Kappahl finns till för att hylla mångfalden i vardagen. Vi vill bredda definitionen av mångfald till att inkludera många olika sätt att leva – som ger alla friheten att vara sitt sanna jag, alltid.

Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 370 Kappahl- och Newbie-butiker samt Shop Online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och Storbritannien.

Kappahl-teamet består av 4000 kollegor på 400 arbetsplatser i tio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är 70% av produkterna hållbarhetsmärkta. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025.

Mer information på www.Kappahl.se