Anhörigvårdaren valde betjäning på bokad tid

Guiden Mitt i allt för år 2016 finns du att få på FPA:s serviceställen. Nu berättar guiden bland annat om tidsbokning hos FPA.

FPA-guiden Mitt i information om FPA:s stöd och tjänster i ett nötskal. Till årets teman hör till exempel depression och psykoterapi, ersättning för tandvård som skaffas utomlands samt tidsbokning till FPA.

Tidsbokning är på sin plats särskilt i samband med stora livsförändringar. Man kan boka tid antingen till telefonservicen eller FPA-byrån.

Anhörigvårdare Helka Kokkonen berättar i guiden Mitt i allt om sina erfarenheter av tidsbokning hos FPA. Helka sköter sin mans ärenden med fullmakt. Som anhörigvårdare har hon inte möjlighet att springa på ärenden enligt plötsligt infall, utan allt måste planeras med omsorg. Därför tyckte Helka att det kändes naturligt att boka tid till telefontjänsten.

– Jag bokade tid på webben och fick direkt bekräftelse till telefonen. Dagen före telefontiden fick jag ännu en påminnelse via SMS. Följande dag ringde telefonen precis som överenskommet, berättar Helka.

– Jag fick svar på mina frågor om vårdbidrag och läkemedelsersättningar. FPA:s kundrådgivare lovade skicka ansökningsblanketterna till oss per post. Jag bokar säkert tid också i fortsättningen.

Kundberättelser och tips

Guiden Mitt i allt är gjord särskilt med tanke på de kunder som inte aktivt söker information på webben. Människonära berättelser och tips hjälper att sköta sina ärenden med FPA. Guiden innehåller bland annat utbetalningsdagar för pensioner, servicenumren och beställningsnumren för så kallade FPA-taxin.

Den tvåspråkiga guiden Mitt i allt–Elämässä kan avhämtas på alla FPA:s serviceställen. FPA har också skickat guider till bl.a. hälsostationer, socialbyråer, apotek och bibliotek samt Arbets- och näringsbyråer.

Mer information till kunderna

www.fpa.fi/mittiallt

redaktion@fpa.fi

www.fpa.fi/tidsbokning

FPA:s samarbetspartners kan beställa guider gratis i buntar på 20 och 50 exemplar från adressen lomakevarasto@kela.fi.

Synskadade kan beställa guiden Mitt i allt som taltidning från Förbundet Finlands Svenska Synskadade r.f. per e-post kansliet@fss.fi eller per telefon 09 69 62 300.