Folkpensionsanstalten (FPA) ordnar åter ASLAK-kurser

De ASLAK-kurser som Folkpensionsanstalten (FPA) inhiberade efter 31.8.2015 ordnas i alla fall under slutet av året.

FPA får i budgetpropositionen för 2016 tilläggsfinansiering för rehabilitering enligt prövning. Avsikten är att tilläggsfinaniseringen ska täckas med de inbesparingar i form av rehabiliteringspenning som uppstår i och med att AURA-rehabiliteringen inte genomförs.

Kunder som har sökt ASLAK-rehabilitering och vilkas kurser inhiberats och kunder som fått avslag på sin ansökan för att det inte funnits pengar blir kontaktade av FPA, som meddelar en ny tidpunkt för kursen. Kunderna behöver inte ansöka om rehabilitering på nytt.

De som producerar rehabiliteringstjänster kontaktar för sin del arbetsgivarna och företagshälsovården och ger närmare anvisningar om inledandet av ASLAK-kurser.

De ASLAK-kurser som inleds på nytt ska börja under 2015, men fortsättningsperioderna kan övergå till 2016.

De nya ASLAK-kurserna syns på FPA:s webbplats på adressen www.fpa.fi/sokrehabkurs efter hand som serviceproducenterna har registrerat kursperioderna i FPA:s system.

Allt fler får delta i TYK-rehabilitering som ordnas av FPA

Antalet TYK-rehabiliteringsklienter som deltar i träning för att bevara och förbättra arbetsförmågan beräknas öka med nästan en femtedel under det här året.

År 2014 deltog 2 768 klienter i TYK-rehabilitering som ordnades av FPA. Antalet klienter ökade med ungefär 16 % jämfört med året innan. Fram till slutet av 2015 väntas antalet deltagare i TYK-rehabilitering stiga till över 3 300. Till ökningen bidrar också den lagändring gällande yrkesinriktad FPA-rehabilitering som trädde i kraft i början av 2014 och som lindrade kriterierna för beviljande av yrkesinriktad rehabilitering.

FPA blev tvungen att dra in alla de TYK-rehabiliteringstjänster enligt prövning som skulle ha inletts efter 31.8.2015. Rehabiliteringen fortsätter ändå som lagstadgad service som FPA är skyldig att ordna.  Målgrupperna är personer i arbetslivet.

I TYK-rehabilitering deltar anställda och företagare i många branscher, såsom servicesektorn, social- och hälsovården samt undervisningssektorn. Därtill kommer klienterna från bl.a. industriellt arbete samt från transport- och trafikbranschen.  De vanligaste orsakerna till att folk söker sig till rehabilitering är sjukdomar i rörelseorganen och psykiska störningar – huvudsakligen depression eller ångestsyndrom.

Närmare information för kunder:
www.fpa.fi/rehabilitering
www.fpa.fi/sokrehabkurs

FPA:s telefonservice i rehabiliteringsärenden, tfn 020 692 225 mån–fre kl. 8–18

Närmare information för medierna:
FPA, hälsoavdelningen, planerare Leena Penttinen, tfn 040 865 2947