• Kela/

FPA föreslår att rehabiliteringstjänsteräven ska kunna köpas av offentliga aktörer

FPA föreslår en lagändring enligt vilken FPA:s möjligheter att köpa rehabiliteringstjänster av den offentliga sektorn inte längre skulle begränsas. En lagändringen skulle förbättra klienternas ställning.

Den rehabilitering som FPA ordnar regleras i lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner. Enligt den kan FPA ordna rehabilitering antingen genom att själv producera rehabiliteringstjänster eller genom att köpa den av andra serviceproducenter. För tillfället begränsar lagen FPA:s möjligheter att skaffa rehabiliteringstjänster av offentliga eller motsvarande aktörer. Undantag är tillåtna endast då det inte finns andra alternativ. FPA föreslår att begränsningen avskaffas.

Begränsningen orsakar praktiska problem exempelvis i samband med organisationsförändringar som sker mitt under avtalsperioden. Om serviceproducenten inte efter organisationsförändringen längre kan anses vara en privat aktör, måste FPA ordna rehabiliteringstjänsterna på nytt och skaffa tjänsterna av nya serviceproducenter. För rehabiliteringsklienterna kan det innebära avbrott i rehabiliteringen, vilket också kan försämra rehabiliteringens effekt.

Lagändring för klienternas skull

Ägarförhållandena bland organisationer som ordnar rehabiliteringstjänster har de senaste årtiondena blivit allt mer komplexa. Allt oftare ordnar privata och offentliga aktörer rehabiliteringstjänster tillsammans så att en offentlig aktör är delägare i den privata rehabiliteringsorganisationen. Exempelvis är det endast offentliga eller motsvarande rehabiliteringsanstalter som i framtiden finansierar rehabilitering för krigsveteraner. Utan lagändringen kan FPA utnyttja det kunnande som finns på dessa rehabiliteringsanstalter. FPA anser det viktigt att klienterna får fullvärdig rehabilitering oberoende om serviceproducenten är privat eller en offentlig eller motsvarande.

Den föreslagna lagändringen ska fram för allt stärka klientens ställning. Förändringen skulle öka klienternas valmöjligheter och säkra att rehabiliteringen fortsätter utan avbrott. En lagändring skulle också öka förbättra likabehandling då tjänster finns tillgängliga i hela landet.

För svenskspråkiga rehabiliteringsklienter skulle lagändringen också öka möjligheterna till rehabiliteringstjänster på modersmålet.

FPA anser att den föreslagna lagändringen också skulle stöda servicestrukturreformen genom att göra offentliga tjänster mer effektiva, genomskinliga och förbättra rehabiliteringsutbudet.

Ytterligare information till medierna:

FPA:s hälsoavdelning

Utvecklingschef Tuula Ahlgren tfn 040 516 3284