Hållbar utveckling är ett av FPA:s strategiska fokusområden

Hållbar utveckling har lyfts fram som ett av FPA:s strategiska fokusområden. FPA:s möjligheter att verka ur ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv har identifierats och FPA har också tagit fram ett eget åtagande om hållbar utveckling.

- När jag kom till FPA som generaldirektör år 2010 gjorde vi en enkät riktad till personalen. I enkäten kom det fram att många var bekymrade över hur vi hos FPA förhåller oss till hållbar utveckling. Av den anledningen har hållbar utveckling lyfts fram som ett av FPA:s strategiska fokusområden, berättar FPA:s generaldirektör Liisa Hyssälä.
- När vi i egenskap av ledare fattar beslut måste vi också fundera på vilken inverkan våra beslut har ur ett hållbarhetsperspektiv.

Redan tidigare har FPA haft ett eget miljöprogram där ekologisk hållbarhet beaktades. År 2012 breddade FPA perspektivet till att omfatta även social och ekonomisk hållbarhet i och med programmet Hållbar utveckling vid FPA.

Från hösten 2013 har FPA varit med i det arbete som Finlands kommission för hållbar utveckling utför.
- Det är fint att man i Finland har ett så omfattande nationellt samarbete för att främja denna sak. FPA är mycket gärna med i det här arbetet. Vi har nu också offentliggjort vår eget åtagande FPA utvecklar servicekanalerna, säger Liisa Hyssälä.
- Genom åtagandet förbinder vi oss att utveckla de servicekanaler genom vilka våra kunder kan sköta sina ärenden. Hos oss utgör detta kärnan i social hållbarhet. Vi ska vara tillgängliga på ett lätt och jämlikt sätt. När det gäller utvecklingsåtgärderna ligger tyngdpunkten nu på e-tjänsterna och på automatisering av ärendehanteringen. Utvecklingen av e-tjänsterna och automatiseringen stöder också ekologisk och ekonomisk hållbarhet, eftersom det samtidigt innebär inbesparingar även i fråga om papperskonsumtion och postning.

FPA använder olika mått för att följa upp hur åtagandet genomförs. Olika åtgärder som ska stöda åtagandet blir klara i slutet av år 2017.
- Vi följer hela tiden med utvecklingen och reagerar på nya idéer. Arbetet fortsätter givetvis efter att de åtgärder som ska stödja åtagandet har vidtagits. Vi planerar på vilka andra sätt FPA kunde vara med och utveckla ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet i framtiden, säger Hyssälä.

Närmare information
www.kela.fi Hållbar utveckling