• Kela/

Närståendevårdsstöd är inte inkomst vid beräkningen av allmänt bostadsbidrag

Det allmänna bostadsbidraget förnyas och blir tydligare nästa år. Stödet för närståendevård minskar inte längre på bostadsbidragets belopp.

I början av nästa år beaktas stöd för närståendevård inte som inkomst när det allmänna bostadsbidraget beräknas. Sådana kunder, som får både stöd för närståendevård och allmänt bostadsbidrag, bör omedelbart justera sitt bostadsbidrag i början av året. Om inkomsterna och stödet för närståendevård tidigare har överstigit inkomstgränserna för allmänt bostadsbidrag, lönar det sig att uppskatta möjligheten att få allmänt bostadsbidrag med ett beräkningsprogram. Man kan beräkna sitt bostadsbidrag på adressen www.fpa.fi/berakningar. Beräkningsprogrammet uppdateras 13.12.2014 enligt den nya lagen.

Från och med nästa års början inverkar inte stödet för närståendevård på bostadsbidrag: varken på det allmänna bostadsbidraget eller bostadsbidraget för pensionstagare.

I och med reformen slopas rätten att välja mellan allmänt bostadsbidrag eller bostadsbidrag för pensionstagare och rätten att få bostadsbidrag knyts tydligare till erhållande av pension. I vissa situationer kan pensionstagaren välja vilket slags bostadsbidrag han vill ha. I fortsättningen kommer barnfamiljer som har fått bostadsbidrag för pensionstagare att överföras till det allmänna bostadsbidraget.

Enligt den nya lagen påverkar inte heller hushållets minderåriga barns inkomster längre på det allmänna bostadsbidragets belopp. Meddela FPA när barnet fyller 18 år och har inkomster. Då kan bostadsbidraget betalas ut till rätt belopp.

Bidraget avbryts inte på grund av lagändringen

Den nya lagen om allmänt bostadsbidrag träder i kraft 1.1.2015. Utbetalningen av bidraget avbryts inte vid årsskiftet på grund av lagändringen. FPA justerar bostadsbidraget enligt den nya lagen vid följande mellan- eller årsjustering under år 2015. Fram till dess fortsätter utbetalningen av bidraget på tidigare grunder. Om livssituationen förändras ska detta ändå utan dröjsmål anmälas till FPA.

Närmare information för media
FPA, jurist Mikko Horko, tfn 020 634 3428