Nytt beräkningsprogram för bostadsbidrag

Det allmänna bostadsbidraget ändras fr.o.m. början av nästa år. Bostadsbidragsbeloppet för nästa år kan nu beräknas med beräkningsprogrammet på FPA:s webbplats.

På grund av ändringen kommer bidragen för nästan alla bidragstagare att ändras, men för det mesta är de små förändringar. För cirka 73 procent av mottagarna uppskattas bidraget stiga eller vara oförändrat och för cirka 27 procent uppskattas bidraget sjunka. Bostadsbidraget kan minska litet för dem som har beviljats nuvarande bostadsbidrag utifrån de maximala boendeutgifterna.

Bidragsbeloppet för nästa år eller möjligheten att få bostadsbidrag kan uppskattas med ett beräkningsprogram på www.fpa.fi/berakningar

Närståendevårdsstöd räknas inte längre som inkomst

Enligt den nya lagen beaktas stöd för närståendevård inte som inkomst när det allmänna bostadsbidraget beräknas. Hushållets minderåriga barns inkomster påverkar inte heller längre bidragsbeloppet. Dessutom ändras förmögenhetens inverkan på bidraget. Förmögenhetsgränserna slopas och någon inkomst av förmögenhet beräknas inte längre. Avkastningen av förmögenhet inverkar däremot fortfarande på bidragsbeloppet.

Om de här inkomsterna tidigare har överstigit inkomstgränserna för allmänt bostadsbidrag lönar det sig att uppskatta möjligheten att få allmänt bostadsbidrag på nytt. Uppskattningen kan göras med beräkningsprogrammet. Det är framför allt skäl att uppmana kunder som har stöd för närståendevård att beräkna beloppet av bostadsbidraget på nytt och lämna in en justeringsansökan till FPA.

Bidraget avbryts inte på grund av lagändringen

Den nya lagen om allmänt bostadsbidrag träder i kraft 1.1.2015. Utbetalningen av bidraget avbryts inte vid årsskiftet på grund av lagändringen och man behöver inte ansöka om bidraget på nytt. FPA justerar bostadsbidraget vid följande mellan- eller årsjustering under år 2015. Fram till dess fortsätter utbetalningen av bidraget på tidigare grunder. Om livssituationen förändras ska detta ändå utan dröjsmål anmälas till FPA.

Närmare information för medier:
FPA, jurist Mikko Horko, tfn 020 634 3428
FPA, förmånschef Heli Kauhanen, tfn 040 186 2317
fornamn.efternamn@fpa.fi

Närmare information för kunder:
Servicenumret för bostadsbidrag är 020 692  221, vardagar kl. 8–18.
På webben www.fpa.fi/boende finns till exempel svar på vanliga frågor.