Bolagskapningar en växande trend

Allt fler svenska företag utsätts för bedrägerier

Id-bedrägerier riktade mot privatpersoner har under flera år varit en växande brottslighet och något som nyhetsmedia rapporterat flitigt om. Många bedragare har nu istället börjat rikta in sig mot svenska företag och bolag – så kallade bolagskapningar.

– Polis och myndigheter har inte varit rustade varken resurs- eller kunskapsmässigt för att kunna bekämpa id-kapningar av privatpersoner. Nu ser vi samma utveckling där allt fler av Sveriges företag råkar ut för både små- och storskaliga bedrägerier utan att lagstiftning och säkerhetssystem räcker till. Men det finns sätt att skydda sig på, säger Daniel Johansson, vd för Key Code.

Allt fler svenska företag utsätts för bedrägerier delvis beror på den höga ekonomiska vinningen, samtidigt som risken för att åka fast är låg, säger Daniel Johansson.

Justitieminister Morgan Johansson skrev nyligen att identitetsbedrägerier blivit ett växande problem i samhället och att det är en utveckling som måste brytas. Justitiedepartementet arbetar nu med en proposition om särskild kriminalisering av identitetskapning både mot privatpersoner och företag som riksdagen ska ta ställning till i början av nästa år.

– Anledningen till att antalet bolagskapningar ökar är att det ofta är en väldigt lönsam typ av brottslighet som är svår för Polisen att utreda. Vi har exempel i Sverige där företag har blivit av med tiotals miljoner kronor, säger Daniel Johansson.

Det finns flera olika typer av bolagskapning, en variant som blivit vanligare och som går att likställa med en id-kapning är att bedragare kommer åt företagets tillgångar genom att ändra uppgifter i bolagsregistret eller skicka in falska dokument till Bolagsverket där styrelsemedlemmar byts ut. Därefter kan de handla varor och få tillgång till bolagets bankkonton.

– Som situationen ser ut idag är det alldeles för enkelt att genomföra den här typen av brott – vem som helst kan skicka in dokument och en förfalskad namnteckning till Bolagsverket som säger att den personen är ny vd för företaget, eller göra en adressändring i företagets namn och därefter beställa varor till den nya adressen, säger Daniel Johansson.

I takt med ett ökande antal bedrägerier mot företag har även flera skydd utvecklats. Digitala brevlådor för myndighetspost och bevakningstjänster finns idag för att motverka bolagskapningarna. Med Key Codes företagsbevakning får kunden sms eller e-postmeddelande så fort en ändring görs i företagets register, och bevakning av olika register som till exempel bilregistret och mobiltelefonregister läggs till löpande.

– Det viktigaste för att undvika att företaget utsätts för bedrägeri är att ha en aktiv bevakning på sina uppgifter i register såsom Skatteverkets och Bolagsverkets. Att få sin myndighetspost digitalt genom exempelvis den statliga tjänsten Min myndighetspost är att rekommendera då det minskar risken för att någon utomstående ska få tag på känslig information.

– Det krävs krafttag i både kompetens och säkerhetsrutiner hos ansvariga myndigheter och institutioner för att stoppa utvecklingen av den här sortens brottslighet. Polisen måste också få resurser för att komma ikapp bedragarna, säger Daniel Johansson, vd för Key Code.

Key Code nyhetsrum

Key Code är ett säkerhetsföretag som hjälper privatpersoner och företag att skydda värdehandlingar, identiteter och förebygga brott. Ledande tjänster är Nyckelbrickan och Kort och ID-skydd vilka säljs som abonnemang. Verksamheten startades 1983, omsätter drygt 75 miljoner kronor och har 25 personer anställda. Key Code har kontor i Hisings Backa i Göteborg. www.keycode.se

Det krävs krafttag i både kompetens och säkerhetsrutiner hos ansvariga myndigheter och institutioner för att stoppa utvecklingen av den här sortens brottslighet. Polisen måste också få resurser för att komma ikapp bedragarna.
Daniel Johansson, vd för Key Code