Får du tysta samtal – Inte från Key Code

Tysta samtal uppstår när ett automatiskt säljstödsystem, en så kallad dialer, ringer samtal som sedan inte följs upp av en säljare, och personen i den andra änden möts av tystnad. Tysta samtal är inte tillåtna enligt marknadsföringslagen och företag som använder sig av metoden riskerar böter.

– Tysta samtal är något varken vi eller konsumenterna vill ha över huvud taget. Vi arbetar hela tiden mot en nollvision när det gäller tysta samtal, i år har vi inte fått några klagomål om detta men 2014 fick vi totalt fyra KO-anmälningar om detta, säger Mikaela Åborg, försäljningschef hos säkerhetsföretaget Key Code.

För att helt få bort tysta samtal har Key Code gjort korrigeringar på flera plan, bland annat utveckling av säljstödsystemet och utbildning av sina säljare. Resultatet är att det i princip inte rings några tysta samtal från Key Code.

– Vi uppgraderade och korrigerade hela vårt säljstödsystem i början av året för uppnå vår nollvision. Vår dialer arbetar inte längre lika snabbt och ringer inte lika många samtal. Vi säkerställer på så vis att alla samtal som görs kan tas om hand av någon av våra säljare. Sedan har vi även lagt in ett avsnitt i våra säljutbildningar så att alla nya och befintliga säljare är medvetna om hur de uppstår och hur vi ska agera för att undvika dem.

Tysta samtal kan uppstå av misstag genom både den tekniska och den mänskliga faktorn, och om detta händer ska en säljare ringa tillbaka och informera mottagaren om vad som skett. Att Key Code nått sin nollvision betyder inte att arbetet avtar.

– Att vi sedan årsskiftet inte haft någon anmälan till konsumentverket om tysta samtal visar att våra förändringar har fungerat, vilket är det enda acceptabla, och vi kommer fortsätta vårt kontinuerliga arbete för att bibehålla en nollnivå av tysta samtal, säger Mikaela Åborg.

Taggar:

Citat

Att vi sedan årsskiftet inte haft någon anmälan till konsumentverket om tysta samtal visar att våra förändringar har fungerat, vilket är det enda acceptabla, och vi kommer fortsätta vårt kontinuerliga arbete för att bibehålla en nollnivå av tysta samtal.
Mikaela Åborg, försäljningschef Key Code