Flytten som lyfter Key Code

Efter att ha suttit i samma kontorslokaler i över 20 år flyttade Key Code in i sina nyrenoverade lokaler på Hisingen 15 januari. Flytten har redan fört med sig flera positiva förändringar.

– Det går inte att jämföra de gamla lokalerna med de nya, det är som natt och dag. Alla stortrivs och det är ett jättelyft för hela företaget, säger Denise Can, projektledare och receptionist.

Key Codes historia sträcker sig bakåt till 1983. De första tio åren spenderades i Mölndal innan företaget flyttade till nya kontor i Frölunda början av 90-talet. Men när de lokalerna efter mer än 20 års trogen tjänst inte längre levde upp till önskad standard var det snabba ryck som gällde. Förberedelserna startade strax före jul och under förra veckan flyttade företaget alltså in i sina nya kontor i Hisings Backa.

– Vi hade mycket möbler och andra saker som skulle bytas ut och som vi gärna ville se komma till användning för någon annan. Vi kontaktade hjälporganisationen Reningsborg i Frölunda som hjälper utsatta människor i både Sverige och andra länder. De kom hit och tömde kontoret på det de ville ha och åkte härifrån med tre fulla lastbilar. Det känns bra att våra saker kan hjälpa någon annan istället för att de slängs.

I samband med att de nya lokalerna stod klara ordnade företaget en inflyttningsfest, och det var ett förväntansfullt gäng som för första gången fick se sin nya arbetsplats.

– Vi hade catering och ett band som spelade. När alla kom in var det bara ”wow” för allihop. Alla blev verkligen imponerade av de nya kontoren. Jag minns att det var flera som sa att de såg fram emot att komma till jobbet på måndagen. Även om vi bara har suttit här i någon vecka så kan jag säga att flytten är ett jättelyft för oss allihop. Stämningen är otroligt bra och det märks att våra anställda verkligen trivs, säger Denise Can.

Flytten har främst handlat om att skapa en bättre arbetsplats både miljö- och affärsmässigt.

– Vi har hållit till i de gamla lokalerna sedan 1992, så det var hög tid för en flytt. Vi ville skapa en arbetsplats som vi alla kan vara stolta över och samtidigt en bättre arbetsmiljö för våra anställda. Om vi ser till de initiala reaktionerna och till den första veckan så har vi lyckats, säger Daniel Johansson, vd för Key Code.

Det nya kontoret i Hisings Backa i Göteborg är ett riktigt lyft för Key Code.

Taggar:

Citat