Id-kapning, så skyddar du dig

Samtidigt som antalet id-kapningar fortsätter öka lavinartat är de skydd som finns på marknaden omdiskuterade. Det finns idag inga säkra sätt att förhindra id-kapning, men det finns tjänster som tidigt larmar och därmed begränsar de efterföljande bedrägerierna. I många fall hinner man då sätta stopp i tid.

– Att bevaka de register där dina personuppgifter finns hjälper dig att så tidigt som möjligt få veta om du håller på att bli kapad. På så sätt kan du stoppa bedrägerierna och minimera skadorna. Som det ser ut idag är en id-bevakning det enda sättet att skydda sig mot den här typen av bedrägerier, säger Peter Bodin, vd på Key Code.

Enligt Polisen ökade antalet id-kapningar med 90 procent det senaste halvåret jämfört med samma period 2015. Id-skydd är i grund och botten en registerbevakning som larmar så fort en ändring görs i offentliga register som kan användas av bedragare för att genomföra en id-kapning.

– Uppmaningen från Svensk Handel, Polisen, försäkringsbolag och även från oss är att göra allt man kan för att kunna agera så snabbt som möjligt då en kapning satts igång. Det bästa tillgängliga sättet är med hjälp av en digital upplysningstjänst som larmar om en id-kapning är på gång. Då kan man skyndsamt spärra sina uppgifter hos kreditupplysningsföretagen.

Det finns många komponenter som kan utnyttjas för att kapa någons identitet – personnummer, adress, kreditupplysning, identitetshandlingar och kreditkort. Key Code erbjuder id-bevakning till både privatpersoner och företag som täcker samtliga förändringar i offentliga register.

– Vi utvecklar ständigt vår tjänst till att inkludera fler register, ju fler register som bevakas desto mer heltäckande är id-bevakningen. Det går inte att stoppa själva kapningen, men det går att stoppa eller begränsa de bedrägerier som kapningen leder till.

Checklista när du blivit id-kapad

1. Upprätta en polisanmälan och skicka den till respektive kreditupplysningsföretag.
  2. Spärra din kreditupplysning med en bedrägerispärr hos kreditupplysningsföretagen (se lista nedan) samt hos Svensk Digital Handel.
  3. Spärra id-handlingar samt kredit- och kontokort. Är du kund hos Key Code spärrar du samtliga dina värdehandlingar genom att ringa 020-900 900, annars kontaktar du respektive bank eller aktör som utfärdade id-kortet.
  4. Kontrollera med Skatteverket så att du är folkbokförd på rätt adress, är du kund hos Key Code får du löpande information om detta. Se även till att ingen eftersändning på din post gjorts via Svensk Adressändring.
  5. Bestrid räkningar och krav från de bolag där bedragaren har utnyttjat din identitet.

Peter Bodin, vd Key Code, peter.bodin@keycode.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Key Code är ett säkerhetsföretag som hjälper privatpersoner och företag att skydda värdehandlingar, bevaka sina identiteter och förebygga brott. Ledande tjänster är Nyckelsäkerhet och Kortskydd och Id-bevakning vilka säljs som abonnemang. Verksamheten startades 1983, har idag ca 1 200 000 anslutna användare i Sverige. Key Code har kontor i Hisings Backa i Göteborg. www.keycode.se

Peter Bodin, vd Key Code