Id-skydd, så fungerar det

Antalet id-bedrägerier och id-kapningar ökar drastiskt och beskrivs av både medier och polisen som ett växande samhällsproblem. I dagsläget går det inte att helt eliminera risken för att bli drabbad, men det finns tjänster som skyddar dig genom att bevaka register och minimera tidsglappet för en bedragare att begå brott.

– Att bevaka de register där dina personuppgifter finns hjälper dig att så tidigt som möjligt få veta att du håller på att drabbas. På så sätt kan du direkt förhindra bedrägeriet och minimera skadorna, säger Mikaela Åborg, försäljningschef på Key Code.

I polisens guide över hur man bäst skyddar sig mot id-kapningar rekommenderas tjänster som tillhandahåller direktinformation när någon tar en kreditupplysning på dig. Orsaken är att det ger dig chansen att snabbt kontakta företaget och kunna stoppa krediten eller lånet från att beviljas.

– Att minska tidsglappet är otroligt viktigt. Ju tidigare du får reda på att du håller på att bli kapad desto större chans har du att kunna stoppa bedrägeriet. På det sättet är bevakningstjänsterna som finns väldigt bra, säger Anders Fredriksson på polisens bedrägericenter.

Det finns många komponenter som kan utnyttjas för att kapa någons identitet – personnummer, adress, kreditupplysning, identitetshandlingar och kreditkort. Bevakningstjänsterna håller koll på dessa register åt dig och larmar när något ändras.

– Med ett id-skydd har du en bevakning på många olika register, exakt vilka får man kolla med respektive säkerhetsföretag. Ju fler register som bevakas desto mer heltäckande är id-skyddet, säger Mikaela Åborg, försäljningschef på Key Code.

Key Code samarbetar bland annat med Bisnode som skickar ut meddelanden om kreditupplysningar som tas genom kreditupplysningsföretagen Bisnode kredit och Dun & Badstreet, samt dina personuppgifter från flera statliga register såsom Skatteverket och Kronofogden.

– Dessutom är Key Code det enda säkerhetsföretaget på marknaden som bevakar de stora mobiloperatörerna, ett vanligt bedrägeri är att öppna mobilabonnemang i någon annans namn. Vi utvecklar ständigt vår tjänst till att inkludera fler register. Vi lanserade nyligen bevakning på adresskapning och kommer snart att bevaka nybilsregistrering.

– Vi uppmanar våra kunder att kombinera vår tjänst med gratistjänsten Kivra som bland annat bevakar kreditupplysningsföretagen UC, Sergel och Payex.

Utöver bevakningstjänsterna finns också spärrtjänsten som innebär att ett enda samtal spärrar samtliga värde- och identitetshandlingar. En polisanmälan på de förlorade handlingarna upprättas och de största kreditupplysningsföretagen får en förlustanmälan av dina id-handlingar.

– Id-skyddet och spärrtjänsten tillsammans utgör det säkraste skyddet mot id-kapningar. Därför har vi också den kombinerade tjänsten Kort och id-skydd, där både bevakning och spärrtjänst ingår, säger Mikaela Åborg.

Key Code pressrum