”Känns gött att hjälpa kunderna”

Innan arbetsdagen drar igång samlas en grupp anställda i matsalen för att äta frukost tillsammans. En gemensam uppstart som har blivit något av en tradition för många av Key Codes säljare och kundtjänstmedarbetare, och som är ganska talande för själva stämningen på företaget.

– Det är en härlig stämning här, alla umgås med alla och de som har varit här längre hjälper oss som är lite nyare. Det känns väldigt bra att vara tillbaka helt enkelt, säger Nadia Ebrahimi som tidigare gjort praktik hos Key Code och nu hittat tillbaka till företaget.

Key Code har 75 anställda som varje dag arbetar för att hjälpa sina befintliga kunder och samtidigt informera om samt erbjuda sina säkerhetstjänster till andra. För kundtjänstmedarbetarna som har daglig kontakt med kunderna handlar arbetet om att finna lösningar på problem och att få kunderna att känna sig trygga.

– Senast förra veckan pratade jag med en kund som hade fått sin identitet kapad. Som tur var hade han vårt ID-skydd och ringde in för att se så att allt hade blivit rätt. Varje gång vi har hjälpt någon att lösa ett problem och kunden känner sig trygg är det väldigt roligt att jobba här, säger Benjamin Khatibi som arbetar i Key Codes kundtjänst.

Att det är en fartfylld och livlig atmosfär med bra sammanhållning bland de anställda råder inga tvivel om.

– Jag trivs verkligen bra på Key Code och med att sälja våra tjänster. För mig handlar mycket om att få ett ömsesidigt förtroende med kunden och det vore omöjligt om jag inte vore säker på att våra tjänster verkligen hjälper dem. Om jag inte trodde på det vi erbjuder så skulle jag inte kunna sälja det, det är en förutsättning. Och jag skulle inte stanna kvar på en arbetsplats där jag inte trivdes med mina kollegor, så det är ett gott betyg både till mina kollegor och till våra tjänster, säger André Backer-Meurke, säljare.

Denise Can har arbetat hos Key Code sedan 2006 och hann med att jobba både som säljare och som kundtjänstmedarbetare innan hon tog steget över till administration och reception.

– Jag mår bra när jag får gå till jobbet och träffa alla människor här. Eftersom jag har arbetat som både säljare och på kundtjänst i många år så vet jag hur vi hjälper våra kunder på daglig basis. Nu ansvarar jag bland annat för att skicka tillbaka upphittade nycklar. En av de bästa sakerna med mitt jobb är när en kund ringer och är tacksam för att de har fått tillbaka sina nycklar.

Även Nadia Ebrahimi ser det som en förutsättning att kunna stå för de produkter och tjänster hon och Key Code säljer.

– Under utbildningarna lär vi oss allt om de olika tjänsterna och hur de faktiskt fungerar. Hade jag inte varit säker på att vi och våra tjänster hjälper kunderna hade jag inte kunnat motivera mig att leverera på jobbet.

Benjamin Khatibi, Denise Can och Nadia Ebrahimi trivs som bäst på Key Code varje gång de hjälper en kund.

Daniel Johansson, vd Key Code, 0705-41 26 00, dajo@keycode.se

Denise Can, administratör & receptionist, Key Code.