Key Code Security lanserar Bedrägeritestet

Med Bedrägeritestet vill säkerhetsföretaget Key Code Security uppmärksamma företagare på att bedragare utnyttjar sårbarheter såsom obevakade uppgifter i offentliga register och otydliga policys för fakturahantering eller mail. Testet, som består av åtta frågor, ger också vägledning i vad som borde prioriteras utifrån ett säkerhetsperspektiv.

– Tillsammans med Scandinfo genomförde vi förra året en undersökning som visade att många bolagsledare inte vet var riskerna att råka ut för ett bedrägeri finns. Med testet påvisar vi behovet av att säkerhetsrutiner måste prioriteras, säger Peter Bodin, vd för Key Code Security.

Peter Bodin, vd Key Code Security

Enligt Brottsförebyggande rådet anmäldes över 185 000 bedrägerier under förra året och en växande andel av de brotten är riktade mot bolag och företagare. För att öka medvetenheten om företagsbedrägerier bland svenska företag lanserar Key Code Security Bedrägeritestet.

– Nya tjänster som Skatteverkets adressändringsspärr försvårar id-kapningar mot privatpersoner men mindre görs för svenska företagare. Det är än så länge upp till företagen själva att skydda sig mot bedrägerier. Bedrägeritestet uppmärksammar de idag största områdena som företag är sårbara på.

I Scandinfos undersökning svarade 45 procent av de tillfrågade företagsledarna att de aldrig kontrollerar information i offentliga register, ytterligare 37 procent gör det endast en gång per år. Endast hälften av de tillfrågade var medvetna om att företagsinformation i Bolagsverkets register kan ändras utan deras godkännande.

– Absolut viktigast för att undvika bedrägeri är att aktivt bevaka uppgifter i offentliga register som till exempel Skatteverket och Bolagsverket. Det är också en process företagare kan få hjälp med och där kommer tjänsten Företagsbevakning in som bevakar och aviserar så fort en förändring händer. Det är en tjänst som har en naturlig plats i alla företags säkerhetsarbete, säger Peter Bodin.

Gör Bedrägeritestet här

Key Code Security nyhetsrum