På Key Code får alla en chans att lyckas

Tjäna pengar och påverka din lön samtidigt som du får en grundlig utbildning i säljaryrkets olika delar. Telefonförsäljning är ett tufft yrke, men hos Key Code får du tillbaka lika mycket som du ger.

– Så länge det finns driv och en vilja att utvecklas så erbjuder vi möjligheter att lära sig säljyrket från grunden och skapa en karriär hos oss. För oss är det viktigare att viljan finns där än erfarenhet, utbildning eller särskilda kompetenser, säger Mikaela Åborg, försäljningschef och rekryteringsansvarig hos Key Code.

Key Code, som säljer säkerhetstjänster för vardagen, har varit verksamma sedan 1983 och är därmed ett av de företag i Sverige med längst erfarenhet och störst kunskapsbas inom telefonförsäljning.

– Våra anställda lär sig försäljning och säljyrket från grunden. Dels genom att snabbt komma in i yrkesrollen och sälja men framför allt med hjälp av våra ingående utbildningar där vi tränar på både grupp- och individnivå. Vi går igenom varje del av yrket och våra tjänster på djupet, sedan har vi även våra coacher som alltid finns närvarande som stöd för våra nyanställda. Att sälja över telefon är en av de tuffaste typerna av försäljning, och att visa att man har lyckats med det är värdefullt i vilket cv som helst, säger Mikaela Åborg.

Key Code söker ofta nya medarbetare, och att det är ett högt söktryck beror enligt Mikaela på flera olika saker.

– Vi är en populär arbetsplats och vi strävar alltid mot att det ska vara roligt att komma till jobbet. Vi tar hand om våra anställda där chefer och coacher alltid finns tillgängliga för stöd. Sedan har vi kollektivavtalade fasta löner utöver vårt provisionssystem. Det viktigaste för mig som försäljningschef är att varje enskild säljare ska se vad de bidrar med till verksamheten, samtidigt som de kan se vårt gemensamma mål, att vi gemensamt och tillsammans arbetar mot en målsättning.

Nadia Ebrahimi gjorde sin gymnasiepraktik hos Key Code och har nu kommit tillbaka till företaget efter två års juridikstudier och en termins ekonomistudier. Hon befinner sig just nu i den tre veckor långa inledande utbildningen men märker ändå att hon redan har utvecklats på flera plan.

– Jag var intresserad av försäljningsyrket och Key Code som företag redan i gymnasiet och därför sökte jag praktik här. Det är väldigt kul att vara tillbaka eftersom det är ett så utvecklande jobb. I utbildningen handlar det mycket om att hantera olika situationer och scenarion och komma in i säljyrket. Jag pluggar fortfarande ekonomi och att jobba på Key Code ser jag som ett perfekt komplement till min utbildning och min framtida karriär.

Joel Ulldal har arbetat som säljare hos Key Code i tre år och räknas som en av Key Codes säljveteraner.

– Tre år på samma arbetsplats är lång tid i den här branschen. Anledningen till att jag har stannat är kollegorna som jag trivs väldigt bra med, men också att jag har hittat rätt i säljyrket. Innan var jag lärarvikarie men under tiden på Key Code har jag verkligen utvecklat mina kunskaper och kompetenser inom försäljning.

Att telemarketing är en krävande bransch råder det inga tvivel om för Joel, samtidigt som det är personligheten och drivet som han menar är avgörande för att lyckas.

– För många yngre är det en bra väg in på arbetsmarknaden och ett bra sätt att få erfarenhet. För mig är det snarare det jag faktiskt vill syssla med. Att sälja säkerhetstjänster över telefon är ett tufft jobb med mycket press och det passar inte alla. Men lyckas man här kan man lyckas var som helst.

Key Code pressrum: http://news.cision.com/se/key-code

Mikaela Åborg, försäljningschef på Key Code