Så gör du om du blivit id-kapad

Att antalet id-kapningar och bedrägerier kopplade till identitetsstölder har ökat drastiskt under de senaste åren känner många till. Så här går du som privatperson tillväga så snart det uppdagas att din identitet blivit kapad.

Checklistan

1. Upprätta en polisanmälan och skicka den till respektive kreditupplysningsföretag.

2. Spärra din kreditupplysning med en bedrägerispärr hos kreditupplysningsföretagen (se lista nedan) samt hos Svensk Digital Handel.

3. Spärra id-handlingar samt kredit- och kontokort. Är du kund hos Key Code spärrar du samtliga dina värdehandlingar genom att ringa 020-900 900, då står även Key Code för kreditrisken efter kontakt med vår larmcentral. Är du inte kund kontaktar du respektive bank eller aktör som utfärdat kortet.

4. Kontrollera med Skatteverket så att du är folkbokförd på rätt adress, är du kund hos Key Code får du löpande information om detta. Se även till att ingen eftersändning på din post gjorts via Svensk Adressändring.

5. Bestrid räkningar och krav från de bolag där bedragaren har utnyttjat din identitet.

De id-skydd som finns tillgängliga på marknaden är i grund och botten bevakningstjänster som gör att du får koll på din kreditupplysning, dina personuppgifter och andra register som kan användas av bedragare för att genomföra en id-kapning. Om någon uppgift ändras – exempelvis kreditupplysning, lån eller att varor handlas i ditt namn, får du veta detta direkt via sms eller e-post. Men vad händer sedan?

Det allra första du bör göra om du misstänker att du blivit utsatt för ett id-bedrägeri är att upprätta en polisanmälan och sedan spärra ditt personnummer i de aktuella registren genom en så kallad bedrägerispärr. Det inledande skedet, tidsglappet mellan en kapning och att du spärrar dina handlingar, är avgörande eftersom det är denna tidsperiod som bedragaren kan göra som mest skada. Att genom en bevakningstjänst snabbt få reda på att något utsätter dig för ett bedrägeri minskas bedragarens tidsfönster markant.

Eftersom det finns flera olika kreditupplysningsföretag behöver du göra en bedrägerispärr hos var och ett av dem, exempelvis UC och Bisnode Kredit. Nästa steg är att spärra dina värdehandlingar såsom konto- och kreditkort och id-handlingar för att på så sätt minimera risken för att bedragaren ska kunna komma åt dina konton. Är du kund hos Key Code spärrar du samtliga dina värdehandlingar genom att ringa 020-900 900, annars kontaktar du respektive bank och id-utfärdare.

Key Codes bevakningstjänst täcker samtliga förändringar i offentliga register samt upplysningar som tas från Bisnode. Om du dessutom är ansluten till gratistjänsten Kivra får du även omfrågandekopior från UC, Creditsafe och Sergel. Detta täcker tillsammans cirka 95 % av samtliga kreditupplysningar som tas i Sverige.

Eftersom många bedrägerier inleds med en adressändring är det också viktigt att du kontrollerar att du är folkbokförd på rätt adress samt om det har gjorts en eftersändning av din post. Med ett id-skydd har du tillgång till dessa uppgifter dygnet runt och du kan då enkelt kontrollera att allt står rätt till.

I det fall att bedragaren hunnit ta ett lån eller handlat på kredit i ditt namn ska du bestrida eventuella krav eller räkningar som du får hemskickade, detta görs förslagsvis via e-post till de företag där bedragaren handlat.

Rikstäckande kreditupplysningsföretag i Sverige

• Bisnode (Inkluderande Soliditet, Business Check och Dun & Bradstreet)
  • UC AB
  • CreditSafe i Sverige AB