Så kapas din identitet

Var åttonde minut får en svensk sin identitet kapad och de ekonomiska skadorna beräknas överstiga tre miljarder varje år. Att bedragarna kan kapa en identitet med hjälp av personnummer känner många till, men hur en id-kapning faktiskt går till är det inte lika många som vet.

– Kunskapen om de här brotten och hur de går till i praktiken är alldeles för liten bland svenskarna. Det räcker med personnummer och ett förfalskat id-kort för att du ska riskera att bli rejält drabbad, säger Mikaela Åborg, försäljningschef på Key Code.

Med id-kapning eller id-stöld menas att någon använder dina personuppgifter för att exempelvis ta lån, beställa varor på internet eller teckna abonnemang i ditt namn utan att du har en aning om det.

– Våra personnummer finns tillgängliga på många olika platser på nätet, Ratsit och Merinfo är bara två sajter där kriminella kan komma över de här uppgifterna. De använder personnumret tillsammans med någon sorts id-handling för att sedan begå bedrägerier för ekonomisk vinning. Det många inte tänker på är att id-handling inte bara innebär körkort eller pass utan att det även inkluderar bank-id och andra typer av digitala signaturer. Och att skapa en förfalskade id-handlingar är inte heller svårt – det finns sajter där man enkelt kan beställa hem falska legitimationer, och när en sådan sajt stängs ner poppar en ny upp. Så i praktiken behöver bedragarna bara en internetanslutning för att kapa din identitet och göra stor skada.

Det är meningen att just identitetshandlingar och kontrollen av dem ska försvåra för bedragarna, men tyvärr fungerar den kontrollen sällan som den ska.

– Visst får man visa leg när man ska hämta ut varor och paket som man beställt på nätet, men det är inte ofta dessa kontrolleras tillräckligt noga. Sedan har vi i Sverige ett femtontal godkända typer av legitimation och det gör det ännu lättare för bedragarna att skapa eller beställa hem falska id-handlingar.

En annan typ av id-kapning är när bedragaren skaffar ett kreditkort i brottsoffrets namn, ett kort som sedan kan användas för att handla vad som helst, och för hur mycket som helst.

– Med hjälp av personnumret gör bedragaren en tillfällig adressändring på den drabbade, eller så beställer de kort och kod hem till dig och håller koll på din brevlåda. Sedan kan de använda kortet hur som helst. Och om du inte har en tjänst där du får ett meddelande så fort något i dina uppgifter ändras så kan det dröja tills du får reda på att något är fel, säger Mikaela Åborg.

Kent Paulsson har varit kund hos Key Code sedan 2012 efter att ha läst om id-kapningar och om Key Codes id-skydd.

– Man hör om människor som drabbas av det här var och varannan dag. Jag läste om det och insåg att det inte krävs mer än mitt personnummer och en förfalskad identitetshandling för att tömma mitt konto eller handla på internet för tusentals kronor i mitt namn. Det är ofattbart att det kan fungera så och det har väl mycket att göra med utvecklingen av handeln på internet.

Genom sin tjänst hos Key Code får Kent en notifiering via sms eller mail så fort något ändras i hans personuppgifter och när någon försöker ta lån eller använda hans kredit på något sätt.

– Jag känner mig relativt säker eftersom jag får veta direkt om någon försöker kapa mig eller använda mina uppgifter på något sätt. Jag tycker inte att människor ska behöva betala för att inte bli bestulna på sin identitet, men så länge inte riksdagen och regeringen gör något åt det så är den här typen av tjänst en trygghet att ha.

Fler nyheter från Key Code på Cision.

Med hjälp av personnumret gör bedragaren en tillfällig adressändring, eller så beställer de kort och kod hem till dig och håller koll på din brevlåda. Om du inte har en tjänst där du får ett meddelande så fort något i dina uppgifter ändras så kan det dröja tills du får reda på att något är fel.
Mikaela Åborg, försäljningschef på Key Code