”Så säljer vi säkerhet över telefon”

Att bli populär som telefonsäljare är inte lätt. Jobbar man dessutom med att sälja skydd mot den typ av brottslighet som ökar mest blir svårigheten än större. För Key Code är den stora utmaningen att sälja skydd mot skrämmande brott – utan att göra konsumenten rädd.

Ett av de snabbast växande samhällsproblemen är id-kapningar. Den här typen av bedrägerier ökar lavinartat – varje år får hundratusentals svenskar sina identiteter kapade, förra året ledde det till 67 000 bedrägeriförsök. I korthet fungerar det som så att en bedragare använder dina personuppgifter och gör en adressändring på ditt personnummer. Sedan kan bedragaren göra alltifrån att ta lån och krediter till att beställa lyxprylar i ditt namn – utan att du märker det.

­– Jag tycker det är otroligt viktigt att alla blir medvetna om hur lätt det är att bli id-kapad och, precis som medier skrivit mycket om på sistone, att det kan hända vem som helst, säger Mikaela Åborg, försäljningschef på Key Code.

Fenomenet går snabbt och är svårt att stoppa, Key Code säljer ett populärt skydd mot kapning av kort och id. Samtidigt som tjänsten växer har själva försäljningen inte varit så populär i alla läger. När Key Code ringt privatpersoner för att sälja tjänsten har vissa blivit upprörda.

– Det här är inte lätt. Ett första motstånd är att vi arbetar med telefonförsäljning, vilket är omdiskuterat och kontroversiellt så redan där ligger vi på minus. Parkeringsvakter och biljettkontrollanter ligger väl överst på hatlistan, men sen kommer telefonförsäljare nog på en god tredjeplats.

– Vi säljer skydd mot id-kapning och bedrägeri som har växt till ett samhällsproblem. Många känner inte ens till att id-kapningar existerar och kan då känna sig rädda av att vi berättar om det. Låg vi på minus för att vi är telefonförsäljare så riskerar minuspotten att öka.

Key Codes stora utmaning är därför att sälja ett skydd mot ett skrämmande brott som många fortfarande inte ens vet finns – utan att skapa oro. Flera konsumenter blir oroliga av att id-kapningar sker så ofta och genomförs så enkelt.

– Eftersom vi är budbäraren kan vissa uppleva att det är Key Code som är orsaken när det i själva verket är tvärtom. Vi måste hela tiden ställa oss frågan: vad kan vi göra bättre i vårt sätt att berätta om id-skydd? Jag tror att själva tonen i samtalet är det allra viktigaste. När man ringer med ett så starkt budskap är det viktigt att man som säljare har en mjuk framtoning, och där har vi inte varit perfekta alla gånger, säger Mikaela Åborg.

För att hitta rätt ton i samtalen jobbar Mikaela Åborg kontinuerligt med att uppdatera säljarnas manus och utbilda dem i säljteknik. Dessutom jobbar hela tiden tre coacher med säljarna för att göra samtalen så bra som möjligt.

– När man säljer en så här seriös produkt måste man hålla lugnet. Annars hamnar kunden i affekt, och hur bra beslut fattar man då? Det gäller att lyssna på kunden och inte vara forcerad, säger Mikaela Åborg.

Eftersom många inte är insatta i vad en id-kapning är eller hur enkelt det är att göra, vilar ett stort ansvar på Key Code att informera på ett lugnt och bra sätt. Men längden på själva säljsamtalet är också en viktig faktor.

– Vi tar tid på alla säljsamtal och har som policy att de aldrig får vara kortare än sju minuter. Är ett samtal kortare kommer kunden inte bli nöjd, då har man inte kunnat sätta sig in i ämnet tillräckligt för att ta ett välgrundat beslut.

Kunder som ångrar sig eller är missnöjda är inte intressanta för Key Code, ett avtal måste löpa mer än en period för att bli en lönsam affär. Även för säljarna är det ointressant att försöka lura på kunderna någon produkt. Då blir de nämligen utan provision.

– Våra säljare har fast månadslön enligt kollektivavtal och provision som en extra morot. Vi har lagt in en korrigering i provisionen som aktiveras om en säljare har flera kunder som ångrar sig. Det gör att du som säljare absolut inte vill pressa på kunden tjänsten. För alla våra säljare är det en fjäder i hatten att göra bra säljsamtal och det börjar bli längesedan jag hade en säljare som försökte köra fula knep, säger Mikaela Åborg.

Polisen rekommenderar att alla skaffar ett skydd mot id-kapning, att det finns ett stort behov av tjänsten råder det inga tvivel om. En som vet hur det känns att bli utsatt är 66-åriga Synnöve Blomqvist från Tyresö. Hon fick nyligen ett sms om att någon förändrat något i hennes personuppgifter.

– Jag har varit med om det två gånger och det är väldigt obehagligt. Man blir alldeles kallsvettig och börjar fundera var man kan ha glömt id-kort och bankkort. Tidigare har jag aldrig tänkt på att man kan bli kapad, men nu vet jag att man borde vara mer vaksam på det, säger Synnöve Blomqvist, och fortsätter:

– Jag är ganska slarvig av mig så det är en tjänst som verkligen passar mig bra. Jag glömmer mina kort i maskinerna ibland, men har hittills alltid fått tillbaka dem. Men en vacker dag kanske jag inte får det.

Den befintliga kritiken mot Key Code, om att man använder sig av skrämsel i säljsamtalen är inget som Synnöve Blomqvists känner igen sig i.

– Mig har de då inte skrämt på något vis, säger Synnöve. Alla har varit jättebra, de har ringt och frågat mig hur det har gått, om allt ordnat sig efter kapningsförsöket. Och det känns väldigt bra, för så är det inte många företag som gör.

Key Code pressrum: http://news.cision.com/se/key-code

Citat

Vi mäter alla säljsamtal och har som policy att ett säljsamtal aldrig får vara kortare än sju minuter. Skulle det vara kortare kommer kunden inte bli nöjd, då har man inte fått svar på alla frågor.
Mikaela Åborg, försäljningschef Key Code