”Svenska företag vidöppna för kapning”

Nej, det är inte bara privatpersoner som får sin identitet kapad av bedragare. Svenska företag som redan idag får ta störst ersättningsansvar för id-bedrägerier är med dagens regler och rutiner hos myndigheterna lätta att kapa och infiltrera. Något som också görs allt oftare.

– Det är bra att rättsväsendet arbetar för att lösa problemet med id-kapningar mot privatpersoner, men svenska bolag är fortsatt utsatta för intrång och kapningar. Det bästa sättet att skydda sitt företag är att ha en skarp registerbevakning som larmar när en förändring sker, säger Peter Bodin, vd för Key Code Security.

Det är inte bara privatpersoner som drabbas av id-bedrägerier, även svenska bolag och företagare är utsatta, säger Peter Bodin, vd Key Code Security.

Enligt Brottsförebyggande rådet, BRÅ, anmäldes över 185 000 bedrägerier under 2015, och en växande andel av de brotten är riktade mot svenska bolag och företagare. Oftast inleds ett företagsbedrägeri med att information ändras i ett register.

– Vem som helst kan skicka in dokument till Bolagsverket och registrera ny vd för ett företag, eller göra en adressändring i företagets namn och beställa varor till den nya adressen. Om någon ändrar företagsuppgifter hos Bolagsverket kan ta det upp till två veckor innan styrelsen får information om det, på den tiden kan bedragaren göra stor skada, säger Peter Bodin.

Alla branscher sårbara

BRÅ-rapporten Kriminell infiltration av företag från 2016 visar att vissa branscher är mer sårbara oavsett bedrägeribrott och att exempelvis företag som arbetar med många leverantörer drabbas oftare. När det kommer till bolagskapningar saknar dock branschtillhörighet betydelse eftersom det är bolagets tillgångar och kreditvärdighet som är avgörande.

– Alla Sveriges aktiebolag, handelsbolag och bostadsrättsföreningar är potentiella mål. För bedragare spelar inte bolagsformen någon roll – finns det pengar och egendom att komma åt riskerar företaget att drabbas.

Bevakning på bolaget

För att stoppa utvecklingen och möjliggöra för svenska företag att skydda sig krävs omarbetade rutiner hos ansvariga myndigheter och verktyg för företag att ha kontroll över affärskritiska register.

– En skarp registerbevakning som direkt meddelar när någon försöker ändra uppgifter hos exempelvis Bolagsverket är ett bra sätt att skydda sitt företag. De nuvarande rutinerna ger bedragarna ett alldeles för stort tidsfönster i vilket de kan göra stor skada. Det tidsfönstret måste minimeras, säger Peter Bodin, vd för Key Code Security.

Key Code Security lanserar inom kort en omfattande bevakningstjänst som hjälper företag att ha kontroll på de viktigaste registren såsom Bolagsverket, Adressändring och Skatteverket.

Key Code nyhetsrum

Peter Bodin, vd, peter.bodin@keycode.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Key Code är ett säkerhetsföretag som hjälper privatpersoner och företag att skydda värdehandlingar, bevaka sina identiteter och förebygga brott. Ledande tjänster är Nyckelsäkerhet och Kortskydd och Id-bevakning vilka säljs som abonnemang. Verksamheten startades 1983, har idag ca 1 200 000 anslutna användare i Sverige. Key Code har kontor i Hisings Backa i Göteborg. www.keycode.se