Klaria ansöker om sitt första egna produktspecifika patent

Klaria meddelar idag att en patentansökan som täcker KL-00119, Klarias läkemedelskandidat som innehåller anti-migränsubstansen sumatriptan, har skickats in till det brittiska patentverket.

Klaria utvecklar innovativa formuleringar vilka bygger på en exklusiv licens för en patenterad transmukosal film. Filmen har utformats för att fästa specifikt till munslemhinnan och leverera läkemedel på ett snabbt och tillförlitligt sätt. KL-00119, med syfte att förbättra möjligheterna till akut smärtlindring för migränpatienter, är den första av Klarias läkemedelskandidater som genomgått kliniska prövningar. Patentansökan för KL-00119 täcker specifika kemiska processer, tillverkningsprocesser och prestanda i människa.

Denna patentansökan är Klarias första steg för att stärka både djup och bredd på de immateriella rättigheter som täcker de enskilda produkterna i bolagets portfölj. Patentet kommer om det godkänns att ägas av Klaria och vara fristående från bolagets inlicensierade patenträttigheter. Klaria har för avsikt att söka ytterligare produktspecifika patent för att komplettera de patent som redan godkänts för filmteknologin.

För mer information, besök Klaria Pharma Holding ABs webbplats klaria.com eller kontakta:

Denna information är sådan information som Klaria Pharma Holding AB är skyldig att offentliggöra enligt EU.s marknads-missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 januari 2017 kl. 08:30 CET.

Klarias affärsidé är att utveckla och kommersialisera innovativa produkter med tydliga konkurrens-fördelar inom terapiområdena migrän- och cancerrelaterad smärta. Klarias koncept baseras på en patenterad drug delivery-film, vilken kombineras med kliniskt testade och väl beprövade aktiva substanser. Aktiens kortnamn är KLAR. Remium Nordic är Certified Advisor för Klaria Pharma Holding AB. På klaria.com finns möjlighet att ladda ner komplett bolagsbeskrivning.

Taggar: