Klaria återtar samtliga globala rättigheter till sitt naloxon-projekt från Purdue Pharma (Canada)

Klaria meddelar idag att bolaget kommer att återta samtliga globala rättigheter till Naloxon Alginate Film (KL-00514)från Purdue Pharma (Canada). Utvecklingen av detta lovande projekt för akutbehandling av opioidöverdos kommer nu att fortsätta inom Klaria.

Naloxon Alginate Film (KL-00514) är en oral transmukosal film med naloxon som utvecklas för akutbehandling av opioidöverdos. Produkten har betydande potential både inom akut hälsovård och som en medföljande produkt till opioid-baserade receptbelagda läkemedel för behandling av oavsiktlig överdosering.

– Genom att återta rättigheterna till KL-00514 kan vi nu fortsätta utvecklingen av det här lovande projektet inom Klaria. Baserat på de tekniska data somKL-00514 hittills har visat upp är vi övertygade om att vi har skapat en effektiv produkt med potential att motsvara ett omfattande och växande icke tillgodosett medicinskt behov. Efter en första fas med utveckling och diskussioner med regulatoriska myndigheter har vi nu en mycket klar bild av vilka specifikationer som krävs för att nå framgång med KL-00514. Det gör att vägen framåt för projektet är extremt tydlig, säger Klarias VD Scott Boyer.

Klarias återtagande av Naloxon Alginate Film (KL-00514) från Purdue Pharma (Canada) träder i kraft omgående och innebär inte några ytterligare finansiella åtaganden för någon av parterna avseende denna produkt.

Klarias (Klaria Pharma Holding AB) är ett svenskt börsnoterat läkemedelsbolag som utvecklar innovativa, snabbverkande produkter. Genom att kombinera en patenterad teknologi en film som fäster i munslemhinnan med väl beprövade substanser, har företaget utvecklat ett koncept för läkemedelsdistribution med många fördelar och tänkbara användningsområden. Klaria är noterat på First North under kortnamnet KLAR. FNCA Sweden är Certified Advisor