Klaria erhåller besked om godkännande från det Amerikanska patentverket för produktpatent som skyddar Naloxon Alginatfilm fram till år 2038

Med godkännandet av nya patent erhåller Naloxon Alginatfilm patentskyddad marknadsexklusivitet i USA fram till år 2038. Detta är tredje gången som det Amerikanska patentverket godkänner ett kombinationspatent för en specifik substans/Alginatfilm formulerad i Klarias helägda Alginatfilmsteknologi. Godkännandet är därmed en ytterligare validering av Klarias patentstrategi som innebär att bolaget ansöker om kombinationspatent för samtliga produkter under utveckling.

Klarias VD Jesper Wiklund sade:

–Det här beskedet ger oss en stark och långvarig marknadsexklusivitet i USA fram till år 2038 för Naloxon Alginatfilm.  Givet den höga marknadspotentialen för samutskrivning av Naloxon Alginatfilm med opioder, och det stora behovet i USA av behandlingsalternativ för opioid överdoser, är detta en viktig framgång för Klaria som väsentligen ökar värdet i projektet.

Beskedet validerar Klarias förmåga att framgångsrikt utveckla unika patentskyddade produkter som är baserade på bolagets patent för den grundläggande alginatfilmsteknologin. Dessa grundläggande teknologipatentet kan nu bevisligen komplimenteras med enskilda kombinationspatent för substanser/Alginatfilm, vilket både förlänger och förstärker skyddet i den viktigaste läkemedelsmarknaden i världen.

Klarias CSO Dr Scott Boyer tillade:

– Dagens nyhet bekräftar styrkan i Klarias patentstrategi. Tidigare i år kunde vi meddela att USPTO har godkänt ett kombinationspatent som täcker Sumatriptan Alginatfilm, idag kan vi meddela att samma sak sker med Naloxon Alginatfilm.   Vi är glada över denna produktivitet och vi ser oss nu i en fördelaktig position där vi kan fortsätta att bygga starka patent för våra utvecklingstillgångar.

Om Naloxon Alginatfilm (KL-00514)

KL-00514 is an alginate-based oral trans-mucosal film.  KL-00514 is the first oral trans-mucosal opiate overdose product and is designed to be a significant improvement to all available acute nasal spray treatments available to patients today, particularly in the co-prescription market.  KL-00514 is a unique molecular dispersion of naloxone.  The KL-00514 film presents naloxone to the oral mucosal surface in a unique way to allow rapid, consistent absorption superior to that of present nasal spray-based products.  The base film-forming alginate and the naloxone-containing films have been the subject of comprehensive intellectual property protection, thus ensuring prolonged market exclusivity.