Klaria förvärvar Uppsalagruppen och blir ägare till det patent som skyddar Klaria’s teknologi-plattform

Klaria Pharma Holding AB (publ) (”Klaria”) förvärvar idag Uppsalagruppen Medical AB (”Uppsalagruppen”) och därmed det patent som skyddar den alginat-film som utgör Klaria’s teknologiplattform.  Tidigare hade Klaria en licens till detta patent som gav bolaget rättighet att utveckla vissa läkemedel med alginatfilmen.  Förvärvet innebär att Klaria nu kommer att äga patentet, vilket ger bolaget full frihet att utveckla olika läkemedelskandidater i framtiden.

Överlåtelseavtal tecknas idag mellan ägarna av Uppsalagruppen och Klaria varigenom samtliga aktier i Uppsalagruppen förvärvas av Klaria. Såsom köpeskilling ska Klaria erlägga licensavgift och royaltybetalningar på framtida intäkter, väsentligen i linje med det avtal Klaria och Uppsalagruppen redan har för nyttjandet av Patentet.

Styrelsen anser att förvärvet, i förhållande till det licensavtal som Klaria har med Uppsalagruppen idag, inte medför någon väsentlig påverkan för Klaria och dess verksamhet, med undantag för att Klaria nu erhåller exklusiv äganderätt till Patentet och därmed stärker sin immateriella ställning.  Uppsalagruppen redovisade en nettoomsättning om cirka 1,2 miljon kronor för räkenskapsåret 2018. Bolaget hade ett negativt bokföringsresultat om cirka 7 miljoner kronor, vilket utgjordes nästan uteslutande av nedskrivningar av immateriella tillgångar. Balansomslutningen uppgick samma period till cirka 170 tusen kronor och redovisat eget kapital till cirka 60 tusen kronor.

For more information, visit the Klaria Pharma Holding website klaria.com or contact:
Scott Boyer, CEO Klaria Pharma Holding AB (publ)
Tel: +46 8-446 42 99