• Klaria Pharma Holding AB/

Klaria och PharmaMar inleder samarbete med en ettårig studie för att utveckla en klinisk kandidat bestående av en PharmaMar-substans formulerad i Klarias Alginatfilmsteknologi

Klaria Pharma Holding AB (Nasdaq Stockholm: KLAR) meddelar att bolaget har tecknat ett avtal med det spanska biofarmaceutiska bolaget PharmaMar (MSE:PHM), med målsättningen att utföra utveckling av en Alginatfilmsformulering av en PharmaMar-substans.  Forskningen väntas ta ca 1 år, målet är att ha en Alginatfilm som är färdig för klinisk utveckling, en så kallad klinisk kandidat. Om arbetet med utvecklingen av denna formulering faller väl ut avser parterna att förhandla fram ett licensavtal som kommer att ge PharmaMar globala rättigheter till produkten.

Klaria utökar sin samarbetsbaserade affärsmodell
Samarbetet med PharmaMar innebär att Klaria nu har tecknat tre forsknings- och utvecklingsavtal med läkemedelsbolag som motpart, varav de övriga två genomförs med Imbrium Therapeutics respektive FluiMed. Inom samtliga tre samarbeten bedriver Klaria forskning och utveckling med målsättningen att formulera partnerns aktiva substans i Klarias egenutvecklade alginatfilmer. Att Klaria nu har ingått ett tredje samarbete visar tydligt att Klaria har förmåga att attrahera läkemedelspartners med sin transmukosala teknologiplattform.

Klarias VD Jesper Wiklund lyfter fram hur viktig denna samarbetsbaserade affärsmodell är för Klaria.
– Förra året presenterade Klaria positiva resultat från vår bioekvivalensstudie med Sumatriptan Alginatfilm. I och med detta framsteg uppnådde vi kliniskt proof of concept för vår teknologi. Sedan dess har vi lyckats attrahera två nya partners där vi arbetar med deras substanser i vår teknologiplattform. Dessa samarbeten utgör en stark tredjepartsvalidering av vår teknologi samtidigt som de gör det möjligt för Klaria att ta multipla utvecklingsprogram närmare klinisk prövning och marknaden utan att behöva förlita sig på investerarkapital för att finansiera denna expansion av vår pipeline.

Europeiskt samarbete med en marin koppling
Det här är ett europeiskt samarbete då Klaria är baserat i norra Europa, medan PharmaMar är baserat i södra Europa. Parterna har även en ytterligare koppling då båda bolagen arbetar med bioteknik och läkemedelsutveckling som har sitt ursprung i havet. Klarias alginatfilmer tillverkas av Nordsjöalger, medan PharmaMar utvecklar läkemedel baserade på substanser med marint ursprung.