Klaria Pharma tecknar nytt finansieringsavtal om 50 MSEK

Uppsala, 18 juni 2021— Klaria Pharma AB (NASDAQ FIRST NORTH: KLAR) meddelar idag att bolaget har tecknat ett finansieringsavtal med ett investerarkonsortium där Modelio Equity är huvudinvesterare. Finansieringen utgörs av ett lån om upp till 50 MSEK. 30 MSEK betalas ut vid avtalets tecknande, och Klaria har möjlighet att när som helst besluta om att erhålla utbetalning om ytterligare 20 MSEK.

“Vi är glada över att kunna presentera den här nya finansieringen med Modelio Equity och de andra investerarna som ingår i konsortiet,” säger Klarias VD Jesper Wiklund. ”Vi har haft en god finansiell ställning under 2021 tack vare den framgångsrika utlicensieringen av USA-rättigheterna till vårt program för Adrenalin Alginatfilm och den upfront-betalning som vi erhöll i samband med denna utlicensiering. Att vi nu kan erhålla den här icke-utspädande finansieringen till attraktiva villkor är ett direkt resultat av vår starka finansiella situation.”

Oliver Molse, CEO i Modelio Equity tillade ”Vi har följt och stöttat Klaria en längre tid.  I år har bolaget gjort viktiga framsteg, med en framgångsrik klinisk studie samt attraktiva samarbetsavtal med big pharma.  Vi ser fram emot att utöka vårt samarbete med Klaria med denna finansiering om 50 MSEK”.

Det erhålla kapitalet gör att Klaria kommer att ha en stark finansiell ställning under 2021 och 2022.  Bolaget kommer att kunna investera i samtliga av sina pipeline-projekt i enlighet med tidigare presenterade utvecklingsplaner, vilket inkluderar arbetet med att ta det ledande programmet Sumatriptan Alginatfilm mot registrering för godkännande.

Denna information är sådan som Klaria Pharma Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-06-18 08:00 CET.