Klarias dotterbolag Cannabis Delivery Sciences (CDS) tecknar strategiskt samarbetsavtal med Pure Jamaican Limited

Cannabis Delivery Sciences (CDS), ett dotterbolag till Klaria Pharma AB som är noterat på Nasdaq First North (KLAR.ST) meddelade idag att ett strategiskt samarbetsavtal har tecknats med Pure Jamaican Limited. Pure Jamaican är verksamma inom mycket modern odling av egenutvecklade cannabissorter samt storskalig medicinsk cannabisextraktion och produktion av aktiva substanser till läkemedel (API:er) i Jamaica.

CDS målsättningar inom samarbetet är att bedriva forskning och utveckling, utveckla produkter, tillverka samt distribuera alginatfilmer med cannabinoider av medicinsk kvalitet (“Cannabis Alginatfilmer”) genom att:

1. Bygga ut tillverkning och produktion av Cannabis Alginatfilmer med cannabinoider av medicinsk kvalitet;
  2. Skapa och leverera till en skalbar internationell leveranskedja av Cannabis Alginatfilmer;
  3. Skapa förutsättningar för utveckling och försäljning av Cannabis Alginatfilmer med exklusivitet i Latinamerika- och Karibienregionen (”LAC-regionen” som inkluderar Mexiko, Centralamerika, Sydamerika och Karibien) samt på andra legala cannabismarknader.
  4. Producera produkter av medicinsk kvalitet i Jamaica för testning och kliniska studier.

I och med detta samarbete erhåller Cannabis Delivery Sciences all kapacitet och kompetens som behövs i ett helt integrerat medicinskt cannabisbolag. Som ett exempel på samarbetets omfattning och dess omvandlande potential för CDS kommer bolaget nu att äga en produktionslinje i en av Pure Jamaicans tillverkningsanläggningar för cannabisprodukter.

Scott de Mercado, Head of Business Development på Cannabis Delivery Sciences, kommenterar: ”Visionen med CDS är att göra cannabisfilmerna till förstahandsvalet för medicinsk cannabis världen över. Detta samarbete för oss närmare denna vision i Latinamerika och Karibien. Det här är stora marknader med betydande kommersiell potential. Mexiko är till exempel världens största legala marknad för medicinsk cannabis.”

Fredrik Hübinette, styrelseordförande för Klaria Pharma, CDS moderbolag, tillägger: ”Vi har nu all den kapacitet och kompetens som behövs i ett helt integrerat medicinskt cannabisbolag. Vår drug delivery-teknologi erbjuder en exakt dos med hög biotillgänglighet och snabbverkande effekt. Tillsammans med Pure Jamaican och deras egenutvecklade högkvalitativa cannabisorter samt expertis inom läkemedelstillverkning kommer vi att skapa en ny och överlägsen kategori av medicinska cannabisprodukter med unika och värdefulla fördelar för patienter över hela världen.”

Om Cannabis Delivery Sciences – CDS är ett cannabisfokuserat drug delivery-bolag med en patentskyddad egenutvecklad teknologi. Vi tillverkar orala filmer med cannabinoider som levererar en snabb och precis dos av cannabis. Filmerna är baserade på alginatpolymerer som utvinns från brunalger (kelp) i Nordsjön och som skördats från hållbara så kallade kelpskogar. CDS är ett dotterbolag till Klaria Pharma AB som äger patenträttigheterna till alginatfilmteknologin.

För mer information, besök: https://cannabisdeliverysciences.com/