Patent för Klarias Sumatriptan Alginatfilm beviljas i Ryssland

Klarias patentansökan för Sumatriptan Alginatfilm har godkänts i Ryssland.  Beviljandet av patentet utökar den globala marknadsexklusiviteten för Sumatriptan Alginatfilm, vilket är det projekt i Klarias utvecklingsportfölj som är närmast marknaden.  Det godkända patentet skänker ett patentskydd i Ryssland för Sumatriptan Alginatfilm fram till 2037.

UPPSALA, 10 februari, 2022. Detta patent skyddar kombinationen av den aktiva substansen Sumatriptan med alginatfilmen. Godkännandet skänker ett patentskydd i Ryssland för Sumatriptan Alginatfilm fram till 2037.  Detta är det tredje godkännandet av patentet med Sumatriptan Alginatfilm som nu har beviljats, då samma patent godkändes ​​i USA 2021 och i Mexiko i januari, 2022.

Jesper Wiklund, VD Klaria sade ”Godkännandet är en fortsättning av framgången vi redan har sett med vårt Sumatriptan patent, det är den tredje gången patentet blir godkänt av en nationell patentmyndighet.  Det stärker den kommersiella potentialen för Sumatriptan Alginatfilm, vilket är den produkt i vår utvecklingsportfölj som är närmast marknaden.  Samtidigt noterar vi att det är en fortsättning av de etablerade framgångarna vi har haft med detta patent.  Vi ser fram emot att följa den fortsatta utvecklingen när patentprocessen går vidare i andra patentmyndigheter världen över.”

Om Klarias Sumatriptan Alginatfilm (KL-00119):  KL-00119 är en alginatbaserad oral transmukosal film. KL-00119 är den första orala transmukosala migränprodukten och utformas för att erbjuda betydande fördelar jämfört med samtliga akuta migränbehandlingar som finns tillgängliga på marknaden idag, framförallt för patienter som lider av migräninducerat illamående och kräkningar.   KL-00119 är dessutom särskilt lämpad för behandling av migrän hos barn.   KL-00119 är en unik molekylär formulering av det aktiva antimigränläkemedlet sumatriptan.  KL-00119-filmen gör sumatriptan tillgänglig via munslemhinnans yta på ett unikt sätt, vilket möjliggör snabbt och repeterbart upptag med lägsta möjliga påverkan på patienten.  Den bakomliggande alginatfilmen samt filmer innehållande sumatriptan täcks av ett omfattande immateriellt skydd, vilket säkerställer en förlängd marknadsexklusivitet.  De unika egenskaperna och potentialen hos KL-00119 har bekräftats genom erhållande av finansiering via EUs innovationsprogram Horizon 2020 under 2018. (Grant 8296159).