Studiestart för migränläkemedlet KL-00119 – ansökan om klinisk prövning godkänd

Klaria AB meddelar idag att Läkemedelsverket och Uppsala etikprövningsnämnd har godkänt klinisk prövning av migränläkemedlet KL-00119. Studien startar i början av maj 2016.

Godkännandet för klinisk prövning av KL-00119 från Läkemedelsverket och Uppsala etikprövningsnämnd innebär att utvecklingsarbetet av KL-00119 går enligt tidsplan. Den första dosen KL-00119 kommer att ges under första delen av maj 2016 och studien förväntas avslutas i slutet av juni 2016. Resultat från studien förväntas några veckor därefter.

Den kliniska prövningen kommer att utföras på CTC Clinical Trial Consultants klinik, vilken är anpassad för tidiga försök i människa. Studien förväntas ge svar på vilken dos som är lämplig och även ge mer kunskap kring hur filmen fungerar.

”Vårt första projekt KL-00119 har gått helt enligt plan, vilket inte alla nystartade företag har glädjen att erfara. Vi kommer att lära oss en hel del från de första studierna och den erfarenheten kommer att stödja utvecklingen av samtliga produkter inom Klaria”, säger Dr. Scott Boyer, VD för Klaria Pharma Holding AB.

KL-00119 är Klarias första läkemedelskandidat i en portfölj som innehåller flera utvecklings-projekt mot migrän eller cancer-relaterad genombrottssmärta. KL-00119 består av en tunn film som fästs vid munslemhinnan, varefter den aktiva substansen, sumatriptan, överförs direkt in i blodomloppet. Sumatriptan är en väl beprövad anti-migränsubstans som är godkänd i stora delar av världen. Klarias produkter är unika i och med att de är designade för att underlätta för läkemedlet att absorberas i munnen utan att patienten måste svälja dosen, vilket många andra ’orala filmer’ kräver.

Klarias patenterade drug-delivery-plattform kommer ge patienter möjlighet till ett snabbverkande, mycket enkelt och effektivt sätt att använda sumatriptan mot migrän. Förutom att filmen ger ett pålitligt upptag, är produkten också förhållandevis billig att producera jämfört med de senast godkända sumatriptan-produkterna.

För mer information, besök Klaria Pharma Holding ABs webbplats klaria.com eller kontakta:

Klarias affärsidé går ut på att utveckla och kommersialisera innovativa produkter med tydliga konkurrens-fördelar inom terapiområdena migrän- och cancerrelaterad smärta. Klarias koncept baseras på en patenterad drug delivery-film, vilken kombineras med kliniskt testade och väl beprövade aktiva substanser. Aktiens kortnamn är KLAR. Remium Nordic är Certified Advisor för Klaria Pharma Holding AB. På klaria.com finns möjlighet att ladda ner komplett bolagsbeskrivning.

Taggar:

Citat