Edita förvärvar Klikki, Nordens ledande bolag inom digital marknadsföring

Editakoncernens mål är att hjälpa sina kunder att kommunicera bättre och mer effektivt. Klikki, som räknas till Nordens ledande bolag inom digital marknadsföring, breddar i betydande grad koncernens utbud av tjänster inom onlinekommunikation. Edita har förvärvat 86 procent av aktierna i Klikki.

Förvärvet av Klikki stärker Editas heltäckande kompetens inom kommunikationstjänster och breddar koncernens utbud av kommunikationstjänster inom sökordsannonsering (SEM), sökmotoroptimering (SEO), displayannonsering, marknadsföring inom sociala medier samt tjänster inom webbanalys. Genom förvärvet kan Edita nu effektivt betjäna företag och organisationer på alla centrala delområden inom kommunikation.

”I utvecklandet av Editakoncernen satsar vi på tillväxtområden inom kommunikation, där framtidsutsikterna är lovande. Ur våra kunders perspektiv kompletterar Klikkis kompetens koncernens tjänsteutbud på precis rätt sätt. Digital marknadsföring tillhör de snabbast växande områdena inom kommunikationsnäringen, och Klikki är ett av de snabbast växande företagen i Norden i sin bransch”, säger Edita Abp:s verkställande direktör Timo Lepistö.

”Vi ser fram emot att fortsätta utveckla Klikki som en del av Edita, Nordens ledande kommunikationskoncern. Som en del av Editagruppen har vi en möjlighet att utöka vårt tjänsteutbud och bli ännu bättre på att bidra till våra kunders framgång i det komplexa digitala marknadsföringslandskapet”, säger Mattias Falkendal, verkställande direktör i Klikkicom Oy och en av bolagets grundare och delägare.

Klikki har verksamhet i Finland, Sverige, Danmark och Norge. Bolaget har drygt 60 anställda och en omsättning på 20 miljoner euro. Klikkis tjänster kan delas in i fyra områden: Klikki Search – sökordsannonsering (SEM) och sökmotoroptimering (SEO), Klikki Display – avancerade lösningar för inköp och styrning av displayannonsering, Klikki Social – varumärkes- och försäljningsdrivna tjänster inom sociala medier samt Klikki Analytics – webbanalys, konverteringsoptimering och integrerade rapportlösningar.

Åren 2010 och 2011 bedömdes Klikki vara bland de snabbast växande teknologibolagen i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) i programmet Deloitte Technology Fast 500.

Mer information:

Timo Lepistö, verkställande direktör, Edita Abp, timo.lepisto@edita.fi, tfn 040 860 2355, www.edita.fi

Mattias Falkendal, verkställande direktör, Klikkicom Oy, mattias.falkendal@klikki.com, tfn +46 70 653 06 98, www.klikki.com

Ansvar i daglig kommunikation

Edita är Nordens ledande leverantör av kommunikationstjänster som består av moderföretaget Edita Abp och dess finländska och svenska dotterföretag. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att kommunicera bättre – mer verkningsfullt, mer effektivt och mer ansvarsfullt. Edita-koncernen sysselsätter cirka 800 kommunikationsexperter i Finland, Sverige, Ukraina och Indien.

Taggar: