Klimator och Rennicks kontrakterar första kunden

Klimator har kontrakterat sin första kund i Storbritannien genom vår partner Rennicks. Projektet kommer att installera ett antal IoT-vägväderstationer till en lokal myndighet. De nya vägväderstationerna kommer att skapa ett hyperlokalt sensornätverk, vilket ger värdefulla nuläges- och prognosdata till vinterunderhållsoperatörer. Målet är en mer exakt och fokuserad vinterdrift framöver, leverera säkrare vägar samt en bättre användning av resurserna som läggs på vinterservice.

"Vi är mycket glada över förtroendet att lansera vårt första projekt tillsammans Rennicks som är vår partner i Storbritannien. Detta är ett viktigt första steg för att växa vår affär på en helt ny marknad, där potentialen är mycket stor för vår IoT-väderstationer för den brittiska marknaden.”, säger Emil Danielsson, ansvarig för affärsområdet Winter Maintenance på Klimator.

Om Rennicks

Rennicks UK är en känd och pålitlig leverantör inom motorvägsindustrin i Storbritannien. Rennicks UK är en känd och pålitlig leverantör inom motorvägsindustrin i Storbritannien med visionen att leverera miljömässigt hållbara produkter och lösningar som möjliggör säkrare, samordnad och smartare användning av vägnäten. Rennicks UK arbetar med en mängd olika sektorer, från lokala myndigheter och underhållsentreprenörer till Highways England, Transport Scotland och Walesiska myndigheter. Med en serie innovativa produkter, system och lösningar, ger Rennicks UK vägoperatörer verktygen för att effektivt övervaka, hantera och påverka alla användare av deras nätverk.

Om Klimators IoT-baserade vägväderstationer

Klimators vägväderstationer ger realtidsinformation om hur vädret påverkar lokala vägförhållanden. Dessa data ger operatörer möjlighet att fatta välgrundade beslut om lämpliga åtgärder. Uppgifterna är lättillgängliga från en webbläsarbaserad plattform eller RSI-plattformen. Data kommer i form av ett API och kan därmed även matas in i andra system för väderövervakning eller prognoser vid behov.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

Klimator AB är ett börsnoterat mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två innovationer - Dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 18 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Med dessa innovationer tillhandahåller Klimator precis och säker vägväderdata till vintervägsunderhållning och till fordonsindustrin med syftet att bidra till säkrare vägar och ökad tillgänglighet av självkörande funktioner. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.

Taggar: