Julie Tran (C) invald i styrelsen för Europakorridoren

Idag, onsdag, väljs Julie Tran (C) regionråd från Linköping till ordinarie ledamot i styrelsen för Europakorridoren AB.

Europakorridoren är en ideell förening som bedriver sitt arbete genom det helägda aktiebolaget Europakorridoren AB. Syftet med verksamheten är att främja tillkomsten av ett modernt tågsystem i södra Sverige, benämnt Europakorridoren. Systemet består av de nya järnvägarna Europabanan och Götalandsbanan samt Södra och Västra stambanan, Västkustbanan och övrig anslutande befintlig infrastruktur. Det handlar även om kopplingar vidare söderut mot kontinenten.

- För oss i Östergötland är byggandet i av Ostlänken väldigt betydelsefullt för den regionala utvecklingen. Att byggandet av Ostlänken kommer igång som planerat är nödvändigt för tillkomsten av en ny höghastighetsjärnväg genom Sverige som kan ansluta till Europas järnvägsnät och på så sätt bli en del av Europakorridoren mellan Stockholm och Hamburg, säger Julie Tran (C), regionråd i Region Östergötland.

Övriga ledamöter som väljs in i styrelsen för Eurpoakorridoren:

Ordinarie:

Christian Orsing, Helsingborg (omval)
Jörgen Oskarsson, Mjölby (omval)
Lars Stjernkvist, Norrköping (omval)
Magnus Gunnarsson, Ljungby (omval)
Tom Andersson, Borås stad (omval, ny post)
Hans-Göran Johansson, Värnamo (nyval)
Julie Tran, Region Östergötland (nyval)
Stefan Gustavsson, Mölndal (nyval)

Ersättare:

Urban Granström, Nyköping (omval)