M och KD slår många hål i luften

Moderaterna och Kristdemokraterna presenterade nyligen 24 förslag för att förbättra situationen inom den östgötska vården. Efter att vi analyserat förslagen ser vi tydligt att de slår många hål i luften med sina förslag. 14 av dem har antingen redan genomförts, håller på att genomföras eller är något som kontinuerligt hanteras inom verksamheten.

- Den lista som (M) och (KD) presenterat är väldigt vag. De flesta förslagen motiveras endast genom en eller ett par meningar vilket har gjort det aningen svårt att se vad de egentligen avser. Nu när vi fördjupat oss i förslagen ser vi att de slår in öppna dörrar, säger Mats Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.

14 av förslagen pågår det redan ett arbete med de intentioner som står med i förslaget. Utöver dem så finns det 7 förslag där majoriteten inte delar uppfattningen och därför inte heller vill ta dem vidare. Bland dessa finns exempelvis att se över interndebiteringssystemen vilket är något som idag fungerar mycket bra. Utöver åsiktsskillnaderna finns det dessutom ett förslag som är direkt felaktigt i grunden. (M) och (KD) påstår att det finns ett anställningsstopp i regionen, något som är rent felaktigt.

Bland förslagen har majoriteten dock hittat tre stycken som är värda att se närmare på. Det handlar om att se över fler arbetstidsmodeller, vilket föreslogs redan under förra mandatperioden när (M) och (KD) var med och styrde. Den gången sa de nej men tydligen har de ändrat sig. Det handlar också om förslaget att utöka och förbättra det administrativa stödet till det kliniknära arbetet samt ökad samverkan mellan mottagningar och vårdavdelningar.

- Det finns tre förslag som är värda att se närmare på. Arbetstidsmodeller har vi kämpat för förut, det administrativa stödet passar väl in i vår ambition om att rätt kompetens ska användas genom hela verksamheten och samarbeten är alltid värda att utöka, säger Mats Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.

På onsdag kommer regionstyrelsen att hantera de 24 förslag som inkommit. De lämnas in i samband med delårsrapporten. Förslag av den här magnituden brukar normalt sett ske genom motioner med en tydlig redogörelse till vad man vill ändra och varför.

- Jag bli bekymrad när så rutinerade politiker lämnar in så bristfälliga förslag. För mig låter det mer som ett utspel inför kommande val snarare än att hitta lösningar, säger Mats Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.

För mer information:

Mats Johansson (S), regionstyrelsens ordförande, 072541 75 89