Region Östergötland växlar upp för att öka antalet jobb i länet

Som regional utvecklingsaktör har Region Östergötland idag, onsdagen 20 september, beslutat att lägga ett extra fokus under 2018 för att skapa ökade förutsättningar för jobbtillväxt i länet och att antalet arbetstillfällen ska öka.

Beslutet innebär att Region Östergötland kommer initiera åtgärder som underlättar för ökad tillväxt i främst små och medelstora företag, ökat nyföretagande och göra insatser för att säkerställa kompetensförsörjningen inom såväl offentlig som privat sektor. Allt syftandes till att skapa förutsättningar för att öka antalet arbetstillfällen i länet.

- En strategisk och långsiktig regional samverkan med bland annat Arbetsförmedlingen är väsentlig för att minska andelen personer som står långt från arbetsmarknaden och en del i detta. I arbetet ska vi särskilt fokusera på den möjlighet vi har i att introducera långtidsarbetslösa, ungdomar och nyanlända på arbetsmarknaden, säger regionråd Anita Jernberger (L).

Beslutet innebär att ett uppdrag tilldelas Regionutvecklingsnämnden i Region Östergötland som får det särskilda insatsområdet ”Fokus på jobb” att samlas kring under nästkommande år.

- Det finns så många viktiga aspekter av att människor kommer i sysselsättning. Om antal arbetade timmar ökar så stärker det givetvis vår välfärd i form av fler skattekronor, men det enskilt viktigaste är kanske att ett jobb skapar självkänsla, meningsfullhet och sammanhang för arbetstagaren, avslutar Anita Jernberger (L).

För mer information och kommenterar, kontakta:

Anita Jernberger (L), ordförande regionutvecklingsnämnden

010-103508 / anita.jernberger@regionostergotland.se