Skärgårdsrådet håller Skärgårdsting i Västervik!

Skärgårdstinget är ett tillfälle att ta del av information och att diskutera kring aktuella frågor som rör de boende och näringsidkare i skärgården.

I morgon lördag 23/9 hålls Skärgårdsting i Västervik, som inbjudare står Skärgårdsrådet.

Skärgårdsrådet är ett forum för ömsesidig information och för samverkan mellan företrädare för skärgårdsbefolkningen och skärgårdskommunerna. Skärgårdsrådet samverkar kring skärgårdsfrågor och tar fram policy och strategier i viktiga utvecklingsfrågor. Rådet tar initiativ till åtgärder som ökar möjligheterna att bo och verka i skärgården och som leder till att skärgården värnas som natur- och kulturmiljö.

Inbjudna talare och ämne är:

Vad har hänt sedan sist?

Göran Gunnarsson Skärgårdsrådets ordförande, Region Östergötland

Rätten att kommunicera -Vad har du rätt att kräva?

Christa Ahlenblom från Post och Telestyrelsen

Aktuellt i skärgården –möjligheter och utmaningar

Sune Fogelström, ordförande Skärgårdarnas riksförbund

Nationell havsplanering –från dialogutkast till samrådsplaner när framtiden tar form

Jan Schmidtbauer Crona, Havs-och Vattenmyndigheten

Besöksnäringens roll för skärgårdens utveckling

Anna Waxin, VD Skärgårdsstiftelsen.

Landsbygderna i ett urbaniserat Sverige -möjligheter med nya strategier

Lina Bjerke, doktor i nationalekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping

• Det finns ett antal frågeställningar som är viktiga för skärgårdens orter. Skärgårdstinget är ett viktigt forum där dessa frågor kan diskuteras. När vi tar oss an skärgårdens utmaningar tillsammans blir vi en stark kraft som kan bidra till att förbättra för skärgårdens boende och företagare, säger Göran Gunnarsson (C), ordförande i Skärgårdsrådet.

Skärgårdsrådet består förutom av företrädare för skärgårdsbefolkningen, av politiker och tjänstemän från Norrköpings kommun, Söderköpings kommun, Valdemarsviks kommun, Västerviks kommun, Oskarshamns kommun och Mönsterås kommun samt Region Östergötland, Regionförbundet i Kalmar län och Länsstyrelserna i Östergötland och Kalmar län

◦Det finns ett antal frågeställningar som är viktiga för skärgårdens orter. Skärgårdstinget är ett viktigt forum där dessa frågor kan diskuteras. När vi tar oss an skärgårdens utmaningar tillsammans blir vi en stark kraft som kan bidra till att förbättra för skärgårdens boende och företagare
Göran Gunnarsson (C), ordförande i Skärgårdsrådet