Utökade ST-tjänster för en mer tillgänglig vård!

Den åttonde maj beslutade Hälso- och Sjukvårdsnämnden om en satsning på utökade ST-läkartjänster inom allmänmedicin. Tidigare satsningar under mandat perioden har gjorts, men behovet av fler läkare behövs för att säkra en trygg och jämlik vård. Nu görs en ytterligare satsning för att öka tillgängligheten på våra vårdcentraler. Det är en satsning på fem miljoner kronor vilket kommer att motsvara 6 st nya ST-tjänster inom allmänmedicin.

• Vi är glada över att kunna göra ytterligare en satsning på ST-tjänster i allmänmedicin. Det är en viktig satsning för att kunna säkerställa en framtida och nutida bra tillgänglighet på våra vårdcentraler. Säger Kaisa Karro Ordförande i Hälso- och Sjukvårdsnämnden (S)
  • Vi har idag mer ST-tjänster än mandatperiodens början, men behovet av fler ST-tjänster har ökat då vi gör oss mindre och mindre beroende av bemanningsföretagen samt att vårdcentralernas uppdrag ökar. Säger Kaisa Karro Ordförande i Hälso- och Sjukvårdsnämnden (S)

För mer info kontakta Kaisa Karro på:+46725559027Kaisa.Karro@regionostergotland.se

Beslutet i sin helhet kan läsas nedan:

Kaisa Karro (S), regionråd, 072-555 90 27