Kommissionen mot antiziganism önskar svar från Ica-handlare

Report this content

En Ica-butik som hade en lapp vid kassan om att romer inte fick växla in pengar, får nu ett brev med begäran om förklaring från Kommissionen mot antiziganism.

– Det är välkänt att romer utsätts för en omfattande och systematisk diskriminering. Romer rapporterar att diskriminering i exempelvis affärer är en del av vardagen. Vi vill därför reagera kraftfullt när sådana uppgifter framkommer, säger Thomas Hammarberg, ordförande i Kommissionen mot antiziganism.

En Ica-handlare i Sollentuna blev DO-anmäld av Vänsterpartiet i Sollentuna, då det framkom att det fanns en lapp vid kassan med texten ”Romerna får inte växla in pengar! Varken mynt eller sedlar!”. Kommissionen mot antiziganism begär nu in uppgifter från Ica-butiken och skickar en begäran om att de ska förklara sitt agerande.

Bland annat ber kommissionen att Ica-handlaren ska motivera instruktionen, hur den har tillämpats, hur man bedömer att en person är rom och huruvida man kommer att vidta åtgärder för att diskrimineringslagen följs.

Senast den 20 oktober 2014 vill kommissionen ha in svar från Ica-handlaren.

Anneli Tillberg, Utredningssekreterare och ansvarig pressfrågor

Tel (Växel) 08- 405 10 00

Mobil 070-520 83 30

E-post: anneli.tillberg@regeringskansliet.se

Kommissionen mot antiziganism är en kommitté som är tillsatt av regeringen. Kommissionen ska komplettera och förstärka samhällets insatser mot antiziganism. Kommissionen har både ett operativt uppdrag, som handlar om att direkt motverka antiziganism, samt ett uppdrag som handlar om att komma med förslag till åtgärder mot antiziganism.

Adress: 103 33 Stockholm

E-post: a.kommissionenmotantiziganism@regeringskansliet.se

Växel: 08- 405 10 00

Citat

Det är välkänt att romer utsätts för en omfattande och systematisk diskriminering. Romer rapporterar att diskriminering i exempelvis affärer är en del av vardagen. Vi vill därför reagera kraftfullt när sådana uppgifter framkommer.
Thomas Hammarberg, ordförande i kommissionen mot antiziganism