Bharat Mumbai Container Terminals beställer ytterligare 18 RTG-kranar från Konecranes

I augusti 2017 utnyttjade Bharat Mumbai Container Terminals Pte Ltd (BMCT) sin option om att köpa ytterligare 18 Konecranes Noell gummihjulsportalkranar (RTG). BMCT är ett helägt dotterbolag till PSA International Pte Ltd (PSA),

Beställningen är en fortsättning på en ursprunglig beställning på 18 RTG-kranar och fyra RMG-kranar som levereras i slutet av året. De 18 RTG-kranar som nu beställts levereras i två omgångar: nio enheter levereras före augusti 2018 och de återstående nio före slutet av 2018. Härvid kommer BMCT att ha totalt 36 Konecranes Noell RTG-kranar och fyra Konecranes Noell RMG-kranar.

Shyam Pathak, Konecranes försäljningsdirektör för Hamnlösningar i Indien säger: ”BMCT:s expansionsplaner går enligt planerna och jag är nöjd över att denna dynamiska containerterminal, som stöds av den ledande globala hamnoperatören PSA, åter har valt vår kranteknik.”

RMG-kranarna kommer att användas på BMCT:s bangård, som kan hantera upp till 1,5 km långa dubbelstaplade containertåg. De får sin drivkraft från terminalens elnät och kommer inte att ge upphov till några lokala avgasutsläpp. Capt Suresh Amirapu, VD på BMCT, säger: ”Dessa RMG-kranar är utrustade med en roterande lyftvagn som ger kranoperatören utmärkt sikt över containrarna, tågvagnarna och hela arbetsområdet. De har också framskjutande cantilevers på båda sidor av kranen, vilka täcker två lastbilsfiler på vardera sidan av kranens spår. Dessa gör det möjligt för oss att hantera tågverksamheten flexibelt och göra tågcontainerhanteringen snabbare.”

RMG-kranarna har en spännvidd på 37,6 meter, vilket omfattar sex tågbanor, och en maximal lyftkapacitet på 65 ton och de kan stapla en över tre containrar med en lyfthöjd på 12,5 meter.

RTG-kranarna, som har en lyftkapacitet på 40 ton, kommer att användas på BMCT:s containergård, där de staplar en över fem containrar på sex containerrader samt en lastbilsfil. RTG-kranarna förses med dieselgeneratorer som matar motorer med variabel hastighet, vilket kan minska bränsleförbrukningen med upp till en tredjedel beroende på driftsförhållandena.

Från den första beställningen ankom den första omgången RTG-kranar till BMCTPL den 22 september 2017 och RMG-kranarna den 23 september 2017.

För mer information:
Media:
Maurizio Altieri, försäljningsdirektör APAC, Hamnlösningar, Konecranes
E-post: maurizio.altieri@konecranes.com eller tfn: +49 211 7102-3018

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande och bilden kan hämtas på vår webbsida konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 omsatte koncernen (jämförbart sammanslaget bolag) 3 278 MEUR. Koncernen har 16 800 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).