Georgia Ports Authority i USA beställde ytterligare STS-kranar från Konecranes

Georgia Ports Authority (GPA) beställde i juli ytterligare sex STS-hamnkranar från Konecranes till Port of Savannah i Georgia. Kranarna levereras under första halvåret 2020.

De beställda Konecranes STS-kranarna har en lyftkapacitet på 66 ton, en räckvidd på 61 meter, och en lyfthöjd på 46 meter över kajen.

"Vi gör den här investeringen för att möta efterfrågan eftersom våra kunder använder större fartyg till att leverera mera gods till Savannah”, säger GPA:s direktör Griff Lynch. “Före år 2020 kommer vi att ha 18 Neopanamax-kranar och kommer att kunna hantera tre 14,000-TEU:s (tjugofotsekvivalenter) fartyg samtidigt vid en terminal.”

Större fartyg och ytterligare containerhanteringstjänster vid hamnen i Georgia, kombinerat med en positiv ekonomisk prognos ledde till ett rekordår gällande containervolym. Georgia Ports Authority hanterade 3,85 miljoner TEU enheter under rapporteringsåret 2017 som avslutades i juni. Detta är 6,7 % eller 242 221 mer TEU jämfört med föregående år.

“Vår volymökning fortsätter att överträffa den beräknade efterfrågan. Rederier tar snabbare än förväntat i bruk 13 000 och 14 000 TEU:s fartyg på östkusten, och koncentrerar sina leveranser till effektiva hamnar som Savannah”, säger Lynch. “Tack vare det här nya kranköpet och med fyra kranar som redan beställts kommer GPA att kunna öka krankapaciteten med nästan 40 procent.”

Port of Savannah har för närvarande 146 Konecranes RTG-kranar och 26 Konecranes STS-kranar, och ytterligare fyra levereras 2018. De sex nya enheterna ökar det totala antalet Konecranes STS-kranar i terminalen till 36.

"Det är ett privilegium för oss att få leverera ytterligare STS-kranar till GPA”, säger Mika Mahlberg, Konecranes direktör, affärsområdet Hamnlösningar. “Det har varit intressant att ta del av hamnens fantastiska tillväxt. De nya kranarna kommer att ge GPA mera kapacitet att hantera de största fartygen som lägger till vid en hamn idag och imorgon. De representerar den senaste teknologin inom industrin.”

Ytterligare information:
Tuomas Saastamoinen, direktör, Konecranes, Hamnlösningar
E-post: tuomas.saastamoinen@konecranes.com eller tel. +358 40 5168562

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, Investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tel. +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med laddningsbar bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 uppgick koncernens (jämförbart kombinerat bolag) omsättning till 3 278 MEUR. Koncernen har 17 000 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).