Halterm i Halifax köper tre Konecranes RTG-kranar

Halterm Container Terminal Limited i Halifax, Kanada, har köpt tre Konecranes RTG-kranar som ett led i företagets investeringsprogram för att öka kapaciteten för container- och kylfartygshantering.

Halterm ligger bara en timme från storcirkelrutten, vilket gör att terminalen är den terminal på nordamerikanska östkusten som ligger närmast Europa. Halterm ligger vid ingången till Halifax hamn och är den enda anläggningen i östra Kanada som kan hantera containerfartyg på mer än 10 000 TEU. Terminalen har järnvägsspår som går direkt till Toronto, Montreal och den amerikanska mellanvästern. De nya Konecranes RTG-kranarna kommer att göra det möjligt för Halterm att hantera ett ökande containertrafikflöde som en del av optimeringsprogrammet för containergården.

De nya Konecranes RTG-kranarna ska levereras 2018 och de kan stapla en över fem containrar högt och sex plus lastbilsfil brett. De kommer att utrustas med Konecranes aktiva lastkontrollsystem, som förhindrar containersvaj för en mycket hög produktivitet vid hantering av containrar. Kranarna utrustas också med autostyrning som håller kranen på en rak, förprogrammerad rutt. De kommer att öka containergårdens kapacitet med 160 000 TEU, en ökning på totalt 40 %.

Jussi Suhonen, försäljningsdirektör, region Amerika, Konecranes Hamnlösningar säger: ”Halterm Container Terminal har varit en bra kund i många år, och har redan fyra Konecranes RTG-kranar och två Konecranes reachstacker-maskiner. Konecranes har servat RTG-kranarna, uppgraderat dem och lagt till nya egenskaper. Jag är glad över att allt detta utgjort en viktig del av Halterms tillväxt, och jag ser fram emot att fortsätta vårt framgångsrika samarbete.”

För mer information:
Jussi Suhonen, försäljningsdirektör, region Amerika, Hamnlösningar, Konecranes
E-post: jussi.suhonen@konecranes.com eller tfn +1 (281) 610 2576

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn: +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 omsatte koncernen (jämförbart sammanslaget bolag) 3 278 MEUR. Koncernen har 16 600 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).