• Konecranes Oyj/

KONECRANES ABP - TECKNING AV AKTIER PÅ BASEN AV KONECRANES ABP:S OPTIONSRÄTTER OCH FÖRÄNDRING I INNEHAV AV EGNA AKTIER

Sammanlagt 29 441 aktier i Konecranes Abp tecknades med stöd av koncernens optionsrätter. Aktierna tecknades enligt följande:

Optionsrätt Aktier Teckningspris, EUR/aktie
2009A 29 441 10,60

Det totala teckningspriset 312 074,60 euro tas upp i fonden för inbetalt fritt eget kapital.

Enligt beslut av Konecranes Abp:s styrelse, kommer aktier som innehas av bolaget att användas i aktieteckningarna. De tecknade aktierna kommer att ges ut till aktietecknarna den 30.1.2014, rätten till dividend och andra aktieägarrättigheter övergår enligt detta. Efter aktieteckningen och överlåtelsen av aktierna innehar Konecranes Abp 5 414 821 egna aktier.

På basen av Konecranes Abp:s gällande optionsprogram berättigar de utdelade optionerna till teckning av totalt 1 457 450 aktier.

Villkoren för Konecranes Abp:s Optionsprogram 2009 finns på koncernens webbsida www.konecranes.com > Investors > Share information > Stock option plans.

Konecranes Abp

Miikka Kinnunen
direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors (symbol: KCR1V).

UTDELNING
Medierna