Konecranes Abp: bokslutskommuniké för 2021

KONECRANES ABP BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR 2021 3 FEBRUARI 2022 8.30 EET

Konecranes Abp: bokslutskommuniké för 2021

Stark prestanda inom alla affärsområden

Detta meddelande är en sammanfattning av Konecranes Abp:s bokslutskommuniké för 2021. Pdf-version av den fullständiga rapporten finns som bilaga till detta meddelande. Rapporten finns också på Konecranes webbsidor på adressen www.konecranes.com.

Siffrorna i rapporten är oreviderade. Siffrorna inom parentes avser samma period året innan, om inget annat anges.

FJÄRDE KVARTALET I KORTHET

- Orderingång 892,3 MEUR (843,3), +5,8 procent (+4,2 procent i jämförbara valutakurser)
- Service ökade avtalsbasens årsvärde med 5,3 procent (+1,7 procent i jämförbara valutakurser) till 290,4 MEUR (275,7). Orderingången för Service var 307,7 MEUR (233,6), +31,7 procent (+28,3 procent i jämförbara valutakurser), med en positiv inverkan från ett stort moderniseringsprojekt i USA
- Orderstocken var 2 036,8 MEUR (1 715,5) i slutet av december, +18,7 procent (+15,7 procent i jämförbara valutakurser)
- Omsättning 948,9 MEUR (936,8), +1,3 procent (-0,4 procent i jämförbara valutakurser), omsättningen ökade inom affärsområdena Service och Industriutrustning medan den minskade inom Hamnlösningar
- Justerad EBITA-marginal 11,9 procent (10,9) och justerad EBITA 113,2 MEUR (102,1); den ökade justerade EBITA-marginalen påverkades i huvudsak av en positiv försäljningsmix och fortsatt fokus på strategiska initiativ
- Rörelsevinst 86,0 MEUR (83,0), 9,1 procent av omsättningen (8,9), omstrukturerings- och fusionsrelaterade kostnader uppgick till 19,0 MEUR (10,1)
- Resultat per aktie (efter utspädning) 0,86 euro (0,69)
- Fritt kassaflöde 65,7 miljoner euro (177,2)

HÖJDPUNKTER HELÅRET 2021

- Orderingång 3 175,5 MEUR (2 727,3), +16,4 procent (+17,0 procent i jämförbara valutakurser)
- Orderingång för Service 1 078,3 MEUR (927,8), +16,2 procent (+17,2 procent i jämförbara valutakurser)
- Omsättning 3 185,7 MEUR (3 178,9), +0,2 procent (+0,7 procent i jämförbara valutakurser)
- Justerad EBITA-marginal 9,8 procent (8,2) och justerad EBITA var 312,2 MEUR (260,8); den justerade EBITA-marginalen förbättrades inom alla tre affärsområden
- Rörelsevinst 220,0 MEUR (173,8), 6,9 procent av omsättningen (5,5), omstrukturerings- och fusionsrelaterade kostnader uppgick till 59,1 MEUR (51,1)
- Resultat per aktie (efter utspädning) 1,85 euro (1,54)
- Fritt kassaflöde 137,7 MEUR (366,1)
- Nettoskuld 541,6 MEUR (577,1) och skuldsättningsgrad (gearing) 39,8 procent (46,1)
- Styrelsens förslag till utdelning för 2021 är 0,88 euro (0,88) per aktie

UTSIKTER FÖR EFTERFRÅGAN UNDER FÖRSTA KVARTALET

De globala utsikterna för efterfrågan är förknippade med stor osäkerhet till följd av covid-19-pandemin.

I Europa och Nordamerika är efterfrågan inom de industriella kundsegmenten på en sund nivå. I Asien och Stillahavsområdet ligger efterfrågan på en lägre nivå än i Europa och Nordamerika.

Den globala containergenomströmningen fortsätter på en rekordhög nivå och de långsiktiga utsikterna förknippade med containerhantering är överlag goda.

FINANSIELL STYRNING

Konecranes förväntar sig att omsättningen för helåret 2022 ökar jämfört med 2021. Konecranes förväntar sig att den justerade EBITA-marginalen för helåret 2022 förbättras från 2021.

NYCKELTALEN

Fritt kassaflöde, MEUR 65,7 177,2 137,7 366,1
Medelantal anställda under perioden 16 625 17 027 -2,4

1) Utan justeringsposter. Se också not 10 i bokslutssammandrag
2) Utan justeringsposter och avskrivning av förvärvsallokeringar. Se också not 10 i bokslutssammandrag
3) Avkastning på sysselsatt kapital utan justeringsposter. Se också not 10 i bokslutssammandrag

TILLFÖRORDNAD VD TEO OTTOLA:

Konecranes avslutade 2021 starkt och alla våra tre affärsområden presterade bra. Vi fortsatte att jobba hårt för att lindra effekterna av de globala utmaningarna med tillgång på komponenter och vi bokförde vår högsta justerade EBITA-marginal någonsin för ett fjärde kvartal – 11,9 procent. Vår rekordstora orderstock samt ett fortsatt engagemang och fokus på prestanda inom hela organisationen utgör en bra grund för Konecranes prestanda år 2022.

Under fjärde kvartalet var marknadsklimatet fortsättningsvis stabilt och förhållandevis liknande som under det föregående kvartalet, även om osäkerheten på marknaden orsakad av covid-19 fortfarande inte är förbi till följd av den nya omikronvarianten. På årsbasis ökade Konecranes orderingång för fjärde kvartalet med 4,2 procent i jämförbara valutakurser. Efter tre starka kvartal har orderingången för våra kortcykliga produkter stabiliserat sig och komponentbeställningarna minskade sekventiellt under fjärde kvartalet.

Tillgången på komponenter, fördröjningar hos kunderna och andra begränsningar i leveranskedjan fortsatte att påverka vår omsättning under fjärde kvartalet, men tack vare våra lindrande åtgärder lyckades vi förhindra att våra utestående åtaganden ökade från tredje kvartalet. Trots dessa utmaningar upprätthöll vi ett gott försäljningsgenomförande och vår omsättning för fjärde kvartalet ökade med 1,3 procent på årsbasis. Som ett resultat av vår starka orderingång under fjärde kvartalet slog vår orderstock åter ett nytt rekord när den låg på 2 036,8 MEUR i slutet av december.

Vi slog ett nytt lönsamhetsrekord för ett fjärde kvartal med en justerad EBITA-marginal på 11,9 procent, vilket slog det tidigare rekordet från året innan. Det här är en utmärkt prestation med beaktande av de globala komponentproblemen och övriga problem med leveranskedjan samt de avbrott som pandemin fortsättningsvis orsakar. Alla våra tre affärsområden förbättrade sin lönsamhet på årsbasis och vi hade en gynnsam försäljningsmix.

Vad beträffar vår prestanda under fjärde kvartalet för respektive affärsområde, förbättrades orderingången för Service med 28,3 procent på årsbasis i jämförbara valutakurser, i huvudsak tack vare en stor moderniseringsbeställning som mottogs i USA i slutet av året. Även om bristen på komponenter och fördröjd logistik påverkade omsättningen för Service var den justerade EBITA-marginalen på 21,0 procent alla tiders högsta värde. Avtalsbasens värde växte med 1,7 procent jämfört med året innan i jämförbara valutakurser.

Industriutrustnings externa orderingång ökade med 9,3 procent i jämförbara valutakurser. Omsättningen ökade på årsbasis trots fortsatta fördröjningar hos kunderna och begränsningar i leveranskedjan. Vi gjorde fortsättningsvis goda framsteg med våra strategiska initiativ och som resultat var den justerade EBITA-marginalen för Industriutrustning 6,2 procent jämfört med 5,8 procent året innan, stött av en positiv försäljningsmix.

Aktiviteten i hamnarna var fortfarande hög. Medan infallandet av kundernas beslutsfattande ledde till mindre beställningar under tredje kvartalet avslutade Hamnlösningar året med en stark orderingång på 354,9 MEUR under fjärde kvartalet och orderingången inom automationsprojekt var bra. Försäljningsgenomförandet inom Hamnlösningar var fortfarande bra, även om försäljningen av mobil utrustning påverkades en del av brist på komponenter. Den justerade EBITA-marginalen för Hamnlösningar uppgick till 8,5 procent och var 0,4 procentenheter högre än året innan.

När vi går över till 2022 förväntar vi oss att osäkerheten på marknaden fortsätter till följd av pandemin och de globala begränsningarna beträffande leveranskedjan. Vi har uppdaterat våra utsikter för efterfrågan för första kvartalet för att återspegla det aktuella marknadsklimatet. Vi har även gett ny finansiell styrning. Vi förväntar oss att omsättningen för helåret 2022 ökar jämfört med 2021 och att vår justerade EBITA-marginal för helåret förbättras jämfört med 2021. Vad beträffar tillgången på komponenter, fördröjningar hos kunderna och övriga begränsningar beträffande leveranskedjan, förväntar vi oss att de fortsätter och påverkar vår omsättning under första hälften av 2022.

Processen med vår offentliggjorda fusion med Cargotec fortsätter, med pågående ansökningar om myndighetsgodkännanden och integrationsplanering. I november offentliggjorde Konecranes och Cargotec den planerade verksamhetsmodellen för det Framtida Bolaget samt flera planerade val till ledningsgruppen. I december lämnade de två bolagen in åtaganden till Europeiska kommissionen med målet att svara på konkurrensfarhågor och erbjöd ett åtgärdspaket som omfattade ett åtagande att avyttra Konecranes Lift Trucks-verksamheten och Cargotecs Kalmar Automation Solutions. Ytterligare undersökningar gällande de föreslagna åtgärderna och förhandlingar med relevanta konkurrensmyndigheter gällande konkurrensrättsliga orosmoment fortsätter. Konecranes och Cargotec inväntar deras beslut. Vi fortsätter arbeta för att fusionen blir slutförd senast i slutet av H1/2022. Tills alla villkor för verkställande av fusionen är uppfyllda och affären är slutförd fortsätter båda bolagen sin verksamhet helt separat och självständigt.

Slutligen vill jag nu när jag har börjat som tillförordnad VD tacka hela Konecranes organisation för de utmärkta resultaten för fjärde kvartalet och helåret 2021.Jag ser fram emot de kommande månaderna. Teamets fortsatt starka engagemang och fokus på prestanda samt vår rekordstora orderstock utgör en stabil grund för det år som nyss har börjat. Under 2022 kommer Konecranes att fortsätta med sitt åtagande för utmärkt verksamhet, kontinuerliga förbättringar och hållbarhet. Trots pandemin och begränsningarna beträffande den globala leveranskedjan är jag övertygad om att vi har alla de ingredienser som behövs för ett till framgångsrikt år.

INFORMATION FÖR ANALYTIKER OCH PRESS

En internationell videokonferens i realtid för analytiker, investerare och medier ordnas den 3 februari 2022 kl. 10.30 EET. Bokslutskommunikén presenteras av Konecranes finansdirektör och tillförordnade VD Teo Ottola.

Se pressmeddelandet från den 20 januari 2022 för mer information om deltagande per telefon.

NÄSTA RAPPORT

Konecranes Abp planerar att publicera sin delårsrapport för januari-mars 2022 den 27 april 2022.

KONECRANES ABP
Kiira Fröberg
Direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Kiira Fröberg,
Direktör, investerarrelationer,
tfn +358 (0)20 427 2050

VIKTIGT MEDDELANDE

Fusionen och fusionsvederlagsvärdepapperen har inte och kommer inte att registreras enligt U.S. Securities Act och får inte erbjudas, säljas eller levereras inom eller till USA, utom i enlighet med ett tillämpligt undantag från, eller en transaktion som inte träffas av, U.S. Securities Act.

Informationen i detta meddelande är inte riktad till, eller avsedd för distribution till eller användning av, någon person eller entitet som är medborgare eller bosatt i eller på, eller befinner sig i eller på, någon plats, stat, land eller annan jurisdiktion där sådan distribution eller användning skulle strida mot lagar eller regler eller skulle kräva registrering eller tillstånd inom sådan jurisdiktion och det utgör inte ett erbjudande eller en inbjudan från eller på uppdrag av Konecranes eller någon annan person att köpa några värdepapper.

Informationen i detta meddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som är information om Konecranes nuvarande förväntningar och prognoser beträffande sin finansiella situation, verksamhetsresultat, planer, mål, framtida prestationer och affärsverksamhet. Dessa uttalanden kan inkludera, utan begränsning, eventuella uttalanden som föregås av, följs av eller innefattar ord som ”mål”, ”tror”, ”förväntar sig”, ”siktar mot”, ”avser”, ”kan komma att”, ”förutser”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”prognostiserar”, ”kommer att”, ”kan ha”, ”sannolikt”, ”bör”, ”skulle”, ”skulle kunna” och andra ord och termer av liknande innebörd eller negationen därav. Sådana framtidsinriktade uttalanden innefattar kända och okända risker, osäkerheter och andra viktiga faktorer utom Konecranes kontroll som skulle kunna förorsaka att Konecranes verkliga resultat eller prestationer blir väsentligt annorlunda än det förväntade resultatet eller prestationerna som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden. Sådana framtidsinriktade uttalanden baseras på ett flertal antaganden angående Konecranes nuvarande och framtida affärsstrategier och miljön i vilken det kommer verka i framtiden.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2021 omsatte koncernen 3,2 miljarder euro. Koncernen har cirka 16 600 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Stora medier